Fitness knížky II. 4 další tipy, které stojí za přečtení

Co zajímavého si přečíst jsme poradili už ve 3 fitness knihy o evoluci člověka, které změní váš život. Dobrých knížek ale není nikdy dost, a tak tady máme další várku. Tentokrát na téma zdravá síla. Jak ji vybudovat, zlepšovat a hlavně, udržet bez pomoci lékařů.

Kelly Starlett: Becoming a Supple Leopard.The Ultimate Guide to Resolving Pain, Preventing Injury, and Optimizing Athletic Performance

Máte ze sportování pořád nějaká zranění nebo bolesti, které léčíte dalším tréninkem? Nebo spíš jen selským rozumem či pseudo vědeckými návody, které jste si vygooglili? Ať už jste atlet po zranění nebo se ho teprve bojíte, nechcete se zranit či se jednoduše rádi hýbete, tahle knížka je pro vás. Zjistíte v ní, co vás vlastně trápí a jak problém odstranit. 

Každý by se měl umět udržovat. Tohle si myslí Kelly Starrett, autor bestselleru, který stojí na zajímavé zvířecí alegorii. A to, že leopard se před výkonem neprotahuje, ale je připravený v mžiku zaútočit. Pokud to chcete mít stejně, musíte porozumět pohybu a vědět, jak držet svůj pohybový systém ve střehu a umět ho bezprostředně použít.

TIP: Chcete vědět víc? Mrkněte na YouTube video přímo s autorem video pro London Real. 

Knížka je jak pro opravdové sportovce a atlety, tak člověka z kanceláře. Je poměrně rozsáhlá, ale stačí se vrhnout na kapitolu 5 (Hierarchie pohybu), která vás naučí základní typy pohybu – air squat, výskok & dopad, klik a další. K tomu pak prostudujte 7. část, která řeší specifické potíže. Ať už je to ztuhlost, následky úrazu nebo nedostatek flexibility, najdete se.  

TIP: A pokud vás leopard oslovil a chcete k tomu ještě něco víc interaktivního, určitě mrkněte na thereadystate.com, webovou stránku o pohybu od stejnojmenného autora. Najdete tam desítky videí a dalších tipů nejen ke knížce. 

The Naked Warrior Master the Secrets of Super Strong Using Bodyweight exercises only: Pavel Tsatsouline

Jestli chcete získat sílu (ano, spousta síly), kupte si to. Nahý bojovník je stopro jednou z nejzásadnějších knih o silovém tréninku obecně, nejen o posilování s vlastní vahou. Naučí vás absolutní základy silového tréninku ve dvou slovech – jednoduchost a selský rozum. 

Autora už jsme zmínili ve Kettlebell. Máte koule zvedat koule? Svého času trenér ruských bojových jednotek Spetsnaz ví, že v jednoduchosti je progres. Netřeba miliony cviků a opakování, skutečnou sílu získáte pomocí 2 (!) cviků s vlastní vahou – kliku na jedné ruce a dřepu na jedné noze (tzv. Pistol squat) – včetně návodu, jak na to. 

Žádná nuda, vše je vysvětleno jednoduše a srozumitelně. Někdy až tak moc, že se ptáte, jestli to může fungovat. Navíc principy, které vás Nahý válečník naučí, využijete v jakékoliv jiné formě silového tréninku, ať už s vlastní vahou, kettlebellem nebo velkou činkou. Tak už dřepujete?

Jiu-Jitsu University: Saulo Ribeiro

Pokud se vám zalíbil článek Brazilské Jiu Jitsu. 5 důvodů, proč začít s bojovým uměním a zhubnout a šli jste do toho, tahle knížka je pro vás. Multi-šampion Ribeiro jde do základů a místo starých triků vám naservíruje alternativní systém pásku pro začátečníky i veterány.

TIP: Fajn video z kanálu Chewjitsu o tom, jak tuhle knížku správně využít. A když už tam budete, mrkněte i na tématické The Chewjitsu podcasty. 

Častá potíž jiu-jitsu je špatné vedení lekcí – bílým páskům většinou nikdo nevysvětlí hierarchii pozic, proč je důležité nejdřív se naučit úniky a přežití, ani jak si v hlavě udělat plán. Stačí ale mrknout na tenhle katalog jiu-jitsu a máte jasno. Jednoduše strukturované podle spárovaní úrovně (barvy pásku) a jednotlivých dovedností (přežití/hody/držení/škrcení/porazy/páky/úniky).

Tak kterou knížku už máte rozečtenou vy?