Emoční přejídání. 5x tipy, jak řešit závislost na jídle

Jak už jsme naťukli v Emoční tuk. Jak se sebou začít pracovat a zhubnout, často hledíme do minulosti a vymlouváme se na ni. Emoční přejídání začíná už v dětství, ale jak tedy pracovat s emocemi, ovládat je, a přitom nestrádat? Máme tipy, jak řešit závislost na jídle.

Výživa je novodobé náboženství

Je to tak, fanatismus výživových směrů nás může hodně ovlivnit. Náš vztah k jídlu má ale kořeny mnohem dál v minulosti a je výsledkem výchovy, všudypřítomné reklamy a hlavně,  našich vlastních emocí. Protože podle jídla se dost často odvíjí i vaše nálada. 

Důsledky špatně nastaveného jídelníčku 

Stravujete se ve stylu ´vrcholného manažera´, tzn. celý den jíte minimálně a večer se přejíte? Nebo je váš problém povolování uzdy o víkendu, kdy jsou přece cheat days a tudíž můžete všechno? 

Nutkavé jezení nebo zajídání nepříjemných stavů a následné výčitky svědomí, to vše vás může potkat, pokud nemáte vyřešené emoce. Než se dostanete do kolotoče diet, negativnímu vztahu k sobě nebo ještě hůř, až k poruše příjmu potravy, zkuste s tím něco udělat.

TIP:  Zdravý vztah k jídlu. 10 tipů, jak se k němu dopracovat i bez diet. 

1. Začněte se hýbat

Pravidelný pohyb pomůže zredukovat stres a s ním spojené emocionální přejídání. Je úplně jedno, co za pohyb to bude. Jste sportovní dřevo? Najděte si pro sebe najít sport, se kterým vás hubnutí bude bavit. Jóga, běhání, plavání, procházka, hlavně ale pravidelnost. 

Hýbejte se nejlépe denně, stačí se protáhnout nebo vyrazit na procházku. Takže pohyb denně, cvičení dle vlastních možností, klidně 3-5x týdně. Pohybem udržíte hladinu stresu na uzdě a zlepšíte si nejen kondičku, ale ještě k tomu zhubnete. A budete se cítit mnohem líp. 

2. Více odpočinku, méně stresu  

Jasně, stres má každý. Začněte tedy u příčiny a snažte se stresovým situacím předcházet. Pokud se hádáte s partnerem, co být raději single? Na vině je práce? Zkuste si najít jinou nebo změňte úhel pohledu. 

Berte to jako něco, co vám dává možnost dělat v životě co chcete. Jde o faktor, který prostě ovlivnit nejde? Najděte kompenzaci – čtěte, vypište se z toho nebo se hýbejte. Viz rada výše.

3. Zhluboka se nadechněte

Asi to znáte, když je svět nejhorší, většinou sáhnete po čokoládě. Hned po posledním čtverečku ale přijdou výčitky svědomí a víte, že svět může být ještě horší. Takže, než po té čokošce sáhnete, zkuste se zastavit.

TIP: Skvělý podcast na téma práce s emocemi s množstvím aha momentů s koučkou a terapeutkou Hankou Valáškovou. 

Zní to banálně, ale tahle jednoduchá technika fakt funguje. Narovnejte se, 10x se zhluboka nadechněte a vydechněte. A teď se znovu zeptejte sami sebe, jestli vám ta čokoláda vážně pomůže. Ze začátku to chce hodně silnou vůli, ale zbavit se zlozvyků má rozhodně smysl.

4. Zapište si to

Přichází čas na tzv. emoční deník. Ať už máte radši klasický papír, nebo nějakou appku (doporučujeme Notion), vypsat se ze svých pocitů je sakra dobrá terapie. Napište si, co vás rozladilo, i to, čeho se bojíte. 

Přidejte, na co máte chuť a klidně, jak je pro vás těžké se s tím poprat. Ale nebuďte jen negativní, pochvalte se. Že jste to vydrželi a tu čokoládu nesnědli. Že jste snědli jen jednu nebo jen půlku. Počítá se každý, sebemenší úspěch.

TIP: Malá část série o psychologii hubnutí na téma Jak se pochválit a k čemu je to dobré.  

5. Je to v hlavě, nebojte se říct o pomoc

Když na to sami nestačíte, nechte si poradit. Emoční jedení totiž není jen čistě jen o jídelníčku, ale o hlavě. Jasně, pokud se stravujete vyloženě špatně a nevyváženě, je to problém. Jeho podstata je ale v hlavě. 

TIP: Když vám jde hlavně o redukci váhy, možná potřebujete psychologa hubnutí. Martin Cvrkal je člověk, který poradí s jídelníčkem a odhalí všechny skryté překážky. A hlavně, bude vám věřit. 

Oslovte nutričního terapeuta, psychologa, psychoterapeuta, a pokud je to na místě, klidně i psychiatra. Říct si o pomoc totiž není ostuda, ale první krok k nápravě a lepšímu životu. Tak se nestyďte.   

Psychika je zapeklitá věc a emoční jedení se nevyléčí přes noc. Bude vás to stát nějaké úsilí, ale výsledek za to stojí. Tak s tím zkuste něco udělat. Držíme palce.