Geny. Výmluva nebo důvod, proč nemůžete zhubnout?

Genetika je mocná. Kromě dluhů dědíme i to, jak vypadáme, naši povahu, chutě a dokonce i obezitu. Co máme ve vínku změnit nelze, ale vymlouvat se jen na geny je nesmysl. V běhání nebo obsahu vašeho talíře totiž nejedou, o tom rozhoduje vaše hlava.  

Je tvrzení ´přibírám ze vzduchu´ liché a kdy je zodpovědnost na nás? 

Co se týče hubnutí, nabírání svalové hmoty, potřeby hýbat se, rychlosti metabolismu a dalších aspektů ovlivňujících náš vzhled, genetika má rozhodující slovo. Geny ovlivňují naši váhu z 30-40%, v případě obézních rodičů je předpoklad k nadváze (či obezitě) u dětí až 80 %. 

Vliv genů na hubnutí je v jejich dopadu na energetický příjem a výdej, typ postavy a rozložení tělesného tuku. Geny mající na svědomí obezitu jsou označovány za obezitogenní, zatímco ´štíhlé´ geny jako leptogenní.

Něco o hormonech

Na řízení příjmu potravy má vliv hlavně ghrelin a leptin. Ghrelin se podílí především na zvyšování pocitu hladu. V opačném gardu k ghrelinu působí hormon leptin, který navozuje pocit sytosti. Konzumace vysokokalorických jídel vede až k leptinové rezistenci – mozek nedostává signály o pocitu nasycení včas.

Úsporný gen

Sklon k obezitě, hubnutí i samotný metabolismus je individuální záležitostí.Pokud se vám lehce přibírá, a zároveň o dost hůř hubne než ostatním, může za to tzv. úsporný gen, který v minulosti pomáhal přežít hladomor. Dnes se aktivuje ve chvíli, kdy se rozhodnete hubnout. 

Tělo totiž takovou situaci špatně vyhodnotí, bere ji jako příchod hladomoru a prostě se snaží přežít. Pokud patříte do skupiny lidí s tímhle dědictvím, nezoufejte. I přes to všechno máte ve svých rukách ještě zhruba 60% vlivu na svou váhu. 

Konstituce těla

Asi už jste slyšeli, že rozlišujeme ektomorfy, endomorfy a mezomorfy.

Ektomorfové jsou hubeňouři s velmi malým množstvím tuku, ale i svalové hmoty. Tu špatně nabírají, zato excelují ve vytrvalostních sportech. To endomorfové dobře nabírají tuk i svaly a díky tomu excelují v silových disciplínách. A nejlíp se mají mezomorfové – snadno hubnou tuk i nabírají svaly.

TIP: Výživa silového sportovce. Jak jíst pro co nejlepší výkon. 

Dobrá zpráva, nikdo není 100% vyhraněný typ, většina lidí je kombinací dvou nebo i více z nich. Na vás už je jen poznat, který to je a pak se podle toho zařídit ve výživě i trénink. Dost vám to ulehčí život co se týče dosažení cílů ve sportu i hubnutí.

Tvar postavy: hrušky a jablka

Široké boky a užší hrudník nebo chlapecká postava – rozměry kostí ani to, kam se tuk bude ukládat přednostně, nezměníme. Optiku ale ano. Široké boky jde vytvarovat tréninkem na záda a ramena. Když vás trápí tuk kolem pasu, dávejte si pozor na stres i na to, co jíte!

Poměr svalových vláken

Rozdíl mezi svalovými vlákny je hlavně v rychlosti stahu. Rychlá vlákna rostou jako o závod a hodí se na budování síly. Naopak pomalá vlákna jsou spíš na vytrvalostní disciplíny. Když znáte svoje tělo a typ svalů, nemusíte se už trápit nevhodnými sporty. Vyberte si to, co vám půjde.

TIP: O vhodnosti pohybu ve Běhání a silový trénink. Jde to dohromady nebo ne a proč?

Fidgeting

Zůstat i v dospělosti neposedným dítětem má svoje výhody. Tahle geneticky daná vlastnost totiž doslova označuje, jak moc se člověk vrtí. A je logické, že neposeda spálí mnohem víc kalorií než ten, kdo se nepohne celé hodiny.

Spontánní pohybová aktivita je hodně individuální záležitost, ale pokud o sobě víte, že jste spíš pecka, něco s tím udělejte. Stačí málo, nebuďte líní vyskočit si pro každou maličkost.

A jak tedy s genetickou výbavou pracovat?

Určitě ji nepoužívat jako výmluvu. Jak už bylo řečeno, jsou to spíš obezitogenní vlivy prostředí, které vedou k tomu, zda je člověk obézní či ne. Geny zcela nepochybně ovlivňují energetickou bilanci, hormonální sekreci a její poruchy, ale většině z toho se lze přizpůsobit. Nebo vědomě vyhnout.

Takže, hlavně nerezignujte. Berte to jako informaci a varovný signál a svoji energii raději soustřeďte na zdravý životní styl. Základem je naučit se jíst vyváženou stravu a pravidelně se hýbat. I kdyby šlo jen o chůzi. 

Když máte pocit, že nepomůže nic

Obraťte se na odborníky. Nejenže vám poradí s jídelníčkem, ale mohou pomoci odhalit, co přesně vám škodí a co naopak prospívá. Spolu s nimi se vám jistě své tělo podaří přelstít. Hodně štěstí!