Kávové FitTipy II. Co možná ještě nevíte a proč je dobrá na hubnutí

Jakou kávičku si dát a co se stane, když se kafem předávkujete jsme se už bavili v Kávových FitTipech I. Ale jak je to s kofeinem a jeho hubnoucím účinkem? Vyndejte mlýnek, kávový speciál a další várka zajímavostí číslo dvě je tu!

Za jak a na jak dlouho mě káva nakopne?

Kofein začíná působit zhruba za 15-45 minut, ale záleží na typu kávy, náplni žaludku a dalších faktorech. Poločas rozpadu je někde mezi 4-8 hodinami, ale je to opět individuální. Kdy pít kávu naposledy je opět sporné, ale obecně se poslední šálek vypít kolem 4 odpoledne. 

Kolik kávy denně je ještě v normě? 

Tak tohle už je složitější. Určení množství kávy záleží na velikosti šálku, množství zrn, ze kterých je káva připravená, délce výluhu nebo taky podle toho, jak ji pijete.

Zásadní je množství denní dávky kofeinu, které by nemělo přesáhnout nějakých 300 mg, což je 3-5 šálků. 

Můžu si dát kafe hned ráno?

Jestli se kávou nakopáváte do hodiny po probuzení, může to mít velmi negativní vliv na váš přirozený rytmus těla. Nevinně vyhlížejícím šálkem si narušujete vyplavování hlavně kortizolu a melatoninu. Díky tomu pak můžete být přes den úplně mimo, zato v noci hóódně nabuzení.

TIP: Máte raději čajové lístky? Čtěte Čaj. S jakým oblíbeným hrnkem bude vaše dieta čajíček?

Může na kofein vzniknout závislost?

Vzniká, a to velmi jednoduše. Kofein se totiž váže na místo, kde by jinak nastal pocit únavy. Když se ale nevyspíte, nikam sama nezmizí. Čím více jsme unavení, tím více se jí hromadí a naše tělo si pro ni dělá místečka, kam pak musíme dodat další kofein, abychom to dohnali.

U pravidelných 2-3 šálků to nehrozí, ale lepší je popíjet po menších dávkách a nepřehánět. 

Jak se zbavit kofeinové únavy?

Jednoduše se z únavy vyspat. Když totiž kofein pak odejde, nahromaděná únava na nás dolehne a jsme naprosto vyčerpaní.S odpočinkem pomine i potřeba se pořád něčím stimulovat.

Produkt tip: V létě nejde dopustit na ledovou kávu. Zkuste proteinovou alternativu lattéčka, která chutná skvěle s kostkami ledu.

Je lepší kafe nebo napík?

Ideálně obojí. Oblíbený power nap totiž vychází z principu kombinace kafe (nejlépe espresso) a hned na to krátkého šlofíka (stačí 20 minutek). Únava adenosinem zmizí a během času, co bude na receptorech kofein,  únava už nebude čekat v tak velkém množství.

Co to je bulletproof káva?

Velmi kuriózní typ kávy, připravený s máslem nebo MCT olejem. Jakkoliv to zní zvláštně, kofein a další látky se emulgují v tuku a budou se tak pomaleji – postupně – vstřebávat. MCT olej je hodně dobrá keto věc, stejný účinek na pomalejší vstřebávání kofeinu má ale i mléko v kávě.