Kávové FitTipy I. Co o ní nevíte a jakou si dát.

Espresso. Filtr. Cappuccino. Lattéčko. Cold brew. Flat White. Prostě kafe, které denně pije snad každý. Ale víte, kolik si ho dát a co s vámi vlastně dělá? My vám to prozradíme. Tak si připravte svůj oblíbený šálek a vychutnejte si kávou provoněné FitTipy. Coffee speciál je tu!

Proč vůbec pít kávu? 

Tak za prvé proto, že je prostě dobrá. Ale asi nebude překvapením, že kofein má povzbuzující účinky, zlepšuje koncentraci, psychomotorické tempo a výkonnost. Zrnka fakt umí!

Co hrozí při předávkování?

Dávkování je hodně individuální – záleží na přípravě a množství použité kávy, ale obecně se nedoporučuje více než 4-5 šálků. Pokud to přeženete, můžete pociťovat především roztěkanost a samozřejmě nespavost.

Kdy pít kávu s rozumem?

Ne pro každého se kávička hodí. Není dobré pít kofeinové nápoje, pokud trpíte pálením žáhy nebo máte žaludeční vředy, protože kofein zvyšuje tvorbu žaludeční kyseliny a trávicích enzymů.

Je lepší pít kafe s mlékem? 

Konzumace kávy s mlékem je lepší u citlivějších jedinců, protože snižuje tvorbu žaludečních šťáv (je šetrnější ke sliznici žaludku). Má účinek i na vstřebávání kofeinu, takže dopad kofeinu bude mít pozvolnější náběh. 

Produkt tip: Kafe bez nějaké sladké tečky není ono. Na zdravé mlsnutí je super třeba proteinová čokoládová tyčinka. Vyzkoušeno. 

A kdo by měl pít raději bez?

Kávě s mlékem se vyhýbejte obloukem, pokud trpíte intolerancí laktózy nebo alergií na mléčnou bílkovinu. A taky když hubnete. Záleží totiž na kontextu – jestli je pro vás káva triple mocha caramel frappuccino, je to jako kdybyste si dopřáli pořádný, nepříliš vyvážený oběd. 

TIP: Chcete vědět, co si můžete dopřát třeba v kavárně? Tipy najdete v Restaurace. 6 tipů, jak se zdravě najíst na obědě nebo večeři venku. 

Je lepší pít filtr?

Co se týče přípravy, filtrovaná káva je určitě vhodnější. U za socialismu oblíbeného „turka“ dochází k většímu vyluhování kafestolu, který může negativně ovlivnit hladinu cholesterolu v krvi. Úplně nejhorší volbou je v tomto případě káva z džezvy, tak pozor na to.

Proč se mi chce po kávě pořád čůrat?

Je to spíše psychologický trik. Kofein má totiž velmi slabé diuretické účinky, nějaké dehydratace po konzumaci kávy se bát netřeba. Představte si, že byste stejně rychle jako kafe vypili velkou sklenici vody – to byste na záchod nešli? Takže, je to spíše hra vaší hlavy.

TIP: Jak to vlastně je s pitným režimem? Mrkněte na Vodu! Proč je hydratace organismu důležitá nejen na dietě a jak ji vlastně pít. 

Co dělá v kafi akrylamid? 

Množství téhle diskutované karcinogenní látky záleží na stupni pražení a na způsobu přípravy kávy. Čím tmavěji pražená, tím lépe – opět filtrovaná, méně kyselá a více hořká. Ale nebojte, více akrylamidu najdete ve smažených jídlech, brambůrcích apod.

Tak se toho nebojte. Dnešní kávičku si dejte a pořádně si ji vychutnejte. Už se vám vaří voda?

Další pokračování najdete v Kávové FitTipy II. Co možná ještě nevíte a proč je dobrá na hubnutí