Fermentace. Proč a v jaké formě jíst kysané výrobky každý den.

Taky vás zajímá, co to vlastně fermentace je, jestli je vážně tak zdravá a proč kysané výrobky jíst? Tenhle víc než 15 000 let starý způsob konzervace potravin je fakt třída. Pokud milujete kefír a chcete vědět víc, čtěte dál.

Co to je fermentace

Fermentace je přeměna organických látek (cukrů) působením činnosti mikroorganismů ve výchozí surovině na jednodušší látky. Přidanou hodnotou je konzervace, prodloužení trvanlivosti potravin a taky zlepšení stravitelnosti. A navíc je zdrojem tělu prospěšných probiotik. 

Zázračná probiotika

Jedno kilo. Tolik máme každý v tlustém střevě mikroorganismů. Přesný počet je individuální a jejich poměr a účinnost můžeme ovlivnit tím, co jíme. Když si dopřejete dost funkčních potravin s probiotickými mikroorganismy, bude vaše střevní mikroflóra v rovnováze.

Nejčastější probiotika jsou bifidobakterie, známá z reklamy na jogurty. A mají něco do sebe, protože mezi funkční potraviny patří hlavně zakysané mléčné výrobky a zelenina. Ty bychom měli ideálně jíst každý den. Ale věděli jste, že třeba i uherák je fermentovaný?

Produkt tip: Fermentací prochází také španělský salámek jménem chorizo. Zkuste proteinovou variantu choriza, se kterým uděláte svému bříšku víc než dobře. 

Co všechno probiotika umí?

Spoustu věcí. Podpoří přirozené prostředí tlustého střeva a naopak jej chrání proti nechtěným mikroorganismům. Pomáhají správné funkci trávicího traktu a preventivně chrání před nádorovým onemocněním. A pokud trpíte laktózovou intolerancí, zmírňují její nesnášenlivost.

TIP: Více o intoleranci v Lepek, laktóza a spol. Je potravinová intolerance jen hype nebo opravdový problém?

Jaké kysané výrobky jíst?

Jogurty a kefíry do každé rodiny. I tak by se to dalo říct. Takže všechny, které vám chutnají –  jogurtové mléko, acidofilní mléko, kyška, podmáslí či kefír. Vynechte ale ty přislazené ovocné či škrobem zahuštěné varianty, které vaší štíhlé postavě nepřidají.

Pokud si někdy rádi dáte k snídani sladké pečivo, kefír nebo jogurtové mléko je fajn doplněk, který dodá bílkoviny. Kysaný produkt oceníte i během fyzického i psychického diskomfortu, cestování nebo v dlouhých horkých měsících, kdy organismus zákonitě tráví hůř.

TIP: Zažeňte hlad jogurtem ve Jak zahnat hlad když držím dietu. 7 stop hlad jídel na hubnutí. 

Tak to zkuste, pravidelná dávka prospěšných bakterií je pro tělo (a často i figuru) opravdu záchranou. Na zdraví.