Brazilské Jiu Jitsu. 5 důvodů, jak začít s bojovým uměním a zhubnou

BJJ aneb brazilské jiu jitsu. Propracovaný systém boje na krátkou vzdálenost, při kterém pořádně zapotíte na zemi – bojuje se v lehu či kleku. Dle expertů je to trénink dovedností nejen pro souboj 1/1 ale i v sebeobraně. Prostě ideální pro chlapa, co se potřebuje hecnout. My říkáme, jděte do toho!

O čem to vlastně je

U zrodu BJJ stála rodina Grazie z Brazílie. Hlavní zásadou (a výhodou) je, že i menší a slabší člověk se může účinně bránit podstatně silnějšímu protivníkovi. Trénuje se hlavně na zemi, ale taky v postoji a  využívají se techniky ze zápasu, juda nebo bojového systému sambo.

V čem se zápasí

Trénovat se dá převážně v úboru gi (kimono), ale existuje i tzv. no gi varianta (ta je bez kimona, v šortkách a tričku, které se někdy říká i grappling). Obojí je zajímavý zážitek a my doporučujeme alespoň vyzkoušet, uvidíte, že vás to chytne. Protože BJJ je pro všechny! 

TIP: Nezapomeňte na správné jídlo. Výživa silového sportovce. Jak jíst pro nejlepší výkon.  

Pro chlapy i soutěživé ženy

BJJ je u nás určeno všem zdravým lidem od věku 16 let. Cvičení se upravuje každému na míru dle aktuálních možností. Super je vyzkoušet si více gymů a vybrat si podle pocitů. Všechny tréninky jsou ale vedeny v přátelském duchu s uvolněnou atmosférou a důrazem na vzájemný respekt.

TIP: Zvědaví? Mrkněte na video s JOHN DANAHER – THE PHILOSOPHY OF MARTIAL ARTS, jedním z top profíků. 

Jak to probíhá na tréninku?

Začne se úvodním rozhýbáním, ve kterém jsou zahrnuty jednoduché dýchací cviky, cviky na zlepšení mobility a rozvoj základní síly. Postupně se přidávají pohybové drily více specifické pro BJJ. 

Následuje nácvik bojových technik ve dvojicích. Závěrečných 30-35 minut tréninku je věnováno volnému nebo modifikovanému sparingu dle aktuálních možností cvičenců a uvážení trenéra.

5 důvodů, proč právě BJJ:

I. Může ho dělat opravdu každý.

Jak už bylo řečeno, začít můžete v jakémkoli věku, ať jste v kondici, vracíte se nebo ji budujete. Není to destruktivní sport. Kdykoliv ucítíte riziko, můžete soupeři odplácat (vzdát se). Spousta lidí začalo s bjj po 40 a solidně se vypracovali. 

TIP: Jestli začínáte později, určitě čtete i Věk je jen číslo. Jak začít cvičit a zhubnout po padesátce I. Příprava. a Věk je jen číslo. Jak začít cvičit a zhubnout po padesátce II. Pohyb!

Stejně tak zde platí více než jinde, že žena může bez problému porazit muže. Především pak v kimonu, kde správná technika předčí hrubou sílu. Takže je to i parádní věc pro párové hubnutí. 

II. Dostane vás do formy 

Všeříkající a pravdivé. Bjj extrémně posiluje fitness úroveň – hubnutí, kardio, zesílení. A to není všechno, těžit můžete i ze zesílení mentálního. Je to multifunkční aktivita, která posune vaše hranice.

III. Naučí vás bránit se

Jak už jsme říkali, jde o velice efektivní styl sebeobrany bez nutnosti za každou cenu zranit sebe či útočníka. Ne náhodou toto bojové umění není cizí policejním jednotkám nebo armádě. Zkrátka, nikdo si na vás jen tak nepřijde.

TIP: Inspirujte se od profíků. Doporučujeme sledovat Stephan Kesting a jeho grapplearts.com a Bernardo Faria BJJ Fanatics.

IV. Je to sport pro parťáky

Přitahuje skvělé lidi, buduje přátelství, protože je jiu jitsu sport plně kontaktní, nevyhnete se rozšiřování komfortní zóny a naučíte se hodně o sobě i druhých. I proto možná uslyšíte pojem – lidské šachy. A my doporučujeme vyzkoušet si to se svojí drahou polovičkou – to je teprve zážitek.

TIP: Tým dieta. Proč je dobré hubnout v páru

V. Trénujete myšlení

Zesílíte i mentálně. Prohra není neúspěchem ale lekcí. Narazíte na ego, a to často. Naučíte se sebereflexi, pokoře. Odhadujete reakce nejen svoje, ale i soupeře/oponenta. Reagujete na jeho pohyb a později se ho naučíte i předvídat. 

BJJ je nápor na tělo i hlavu, ale příjemný. Prostě vypnete a vnější svět necháte před dveřmi tělocvičny. Stojí za vyzkoušení a moc moc doporučujeme.