Jsem v ketóze a nehubnu. 5 tipů co dělat, když keto nefunguje

Tak jo, vrhli jste se na keto dietu a držíte se. Váha ale bohužel taky. Jasně, keto má i jiné benefity, jako více energie do života, menší touha po cukru a jasná mysl. Tím nejoblíbenějším je ale ztráta kil navíc. Tak jak to, že už jste v ketóze a pořád nehubnete? Žádný stres, máme pět důvodů, čím to může být.

1. Jíte příliš mnoho nebo málo kcal 

Určitě máte optimální denní příjem? Pokud jíte moc a navíc potraviny nevhodné pro keto, může to být důvod neúspěchu. I když jde o zdravé tuky, nepřekračujte nastavená makra. Dobrá zpráva je, že s postupující ketózou cítíte menší hlad. Ale pozor, nesnažte se ani jíst méně, protože metabolismus hibernuje v nouzovém stavu, a tím celý proces zastavíte. Tělo prostě neošálíte. 

2. Nesledujete si makra a denní příjem

Aby vaše tělo fungovalo na vlastní tuk, je třeba udržet stav ketózy pomocí nízkosacharidové stravy s vysokým obsahem zdravých tuků. Ze začátku to není jednoduché a určitě je lepší vše počítat. Ve Food tracking. Pro a proti počítání kalorií.už jsme zmínili, že ne vždy jsou čísla na škoda, a keto je přesně tento případ. 

Často totiž ani nevíte, kde všude jsou sacharidy skryté. Asi vás překvapí, že to mohou být třeba nevinné mandle (6 g ve dvou hrstičkách). A jiný příklad? Příliš mnoho proteinu může skončit glukoneogenezí, aneb stavem, při kterém tělo mění přebytky na cukr. A to vážně nechcete. 

Než tedy budete mít svoje porce a množství jídla více v oku, je lepší vzít na pomoc některou z chytrých makra-sčítajících apek. Vyberte si v tipu na Nejlepší keto apky. 

3. Jíte příliš zpracovaného jídla 

I když je váš denní příjem tak akorát, některé potraviny se tělu zřejmě nelíbí. Keto snacky sice jsou součástí diety, ale větší množství vám zvýší sacharidový příjem a taky hladinu krevního cukru. Chybět vám naopak budou vitamíny a minerály z čerstvého jídla. 

TIP: Tipy na správné keto svačinky najdete v Svačinky. Kdy, proč a na čem si pochutnat. 

Pozor si dejte i na typ cukrů ve svačinkách obsažený, některá sladidla vás klidně z ketózy vyhodí. Abyste dodrželi svá sacharidová makra, pečlivě si prostudujte, co vlastně jíte. Nebo si dopřejte keto svačinku z následujícího: avokádo, hummus, olivy, vajíčko, bílý jogurt, špenát, brokolice, květák nebo paprika. 

4. Moc se stresujete

Můžete správně jíst, dodržovat všechny keto zásady a sledovat makra, ale váha bude pořád odolávat. Jestli je to váš případ, zkuste se zamyslet nad dalším faktorem – stres. Možná se budete divit, ale pokud neznáte odpočinek a věčně se za něčím honíte, vaše hubnutí to přinejmenším zpomalí. 

A co se vlastně děje? Když se stresujeme, naše tělo vylučuje kortizol, hormon, který ho udržuje ve stavu bdělosti. Pokud se ale jeho hladina zvedne příliš, bývá to spojováno s ukládáním břišního tuku. Podle studií jde o důsledek snahy jíst více a vydržet. Nezpracované živiny se navíc ukládají jako tuk. Co s tím?

TIP: Lehkým krokem. Proč je chůze dobrá na hubnutí a jak ji využít každý den.

Snažte se stres omezit jak pomocí pohybu, tak JÁ technik jako cílená práce s dechem, meditace, horká vana, jóga, chůze (která tělo paradoxně uvolňuje) a mindful eating (jíst pomalu, uvědoměle a dobře kousat). A taky dobrý spánek. To vše udrží hladinu kortizolu na uzdě a nepřekazí hubnutí.  

5. Máte kontraindikace/genetické dispozice, o kterých nevíte

Pokud nic z předchozího není váš problém, možná vám v hubnutí brání vlastní zdraví. Je prokázáno, že některé zdravotní kontraindikace, jako je porucha funkce štítné žlázy, polycystický syndrom ovarií, Cushingův syndrom, deprese nebo vysoká hladina inzulinu v krvi redukci váhy hodně ovlivní. 

Na vině mohou být i geny. A ne, tentokrát to není výmluva. Někteří lidé totiž mají specifické geny, které tuku ztěžují dostat se přes buněčné membrány a vyloučit ho z těla ven. Stačí ale o svém zdravotním stavu vědět a poradit se s lékařem. Téměř vše se dá řešit. 

Ani geny nejsou na vině? Na závěr ještě jedna rada. Pokud stále nehubnete, zkuste Intermittent Fasting. Proč je dobré se postit? Půst je totiž přirozenou lidskou adaptací z dob, kdy byla ještě o jídlo nouze a člověk fungoval tzv. na setrvačnost. Díky půstu potěšíte své zdraví a hlavně, možná konečně zhubnete.