3 fitness knihy o evoluci člověka, které změní váš život

Zničí mi každodenní běhání kolena? Mám jíst keto nebo si přemírou zdravých tuků stejně zničím zdraví? Odpálí mi zvedání činek záda? Ztratit se ve světě fitness otázek jde snadno. Každý má vždycky svojí pravdu, jenže pohyb nestojí jen na datech. Základ je pochopení evoluce člověka. Tyhle knížky přesně tuhle antropologickou perspektivu mají. Stojí za přečtení.

Daniel Lieberman: The Story of the Human Body. Evolution, Health and Disease

Bible pro každého wannabe fitness profesionála. Přesto ji na výsluní komerčních autorů nenajdete – nenapsal ji totiž lékař, trenér, ani nutriční specialista, ale uznávaný paleoantropolog z Harvardu. A přesně proto je tak přesvědčivá a fascinující. Nesnaží se vám prodat nový suplement, ani skvělé boty na běhání – zato vám přesně vysvětlí vývoj člověka v souvislosti se sportem. 

TIP: Zaujalo vás to? A chcete vědět, proč moderní společnost trpí na mnohem více chorob? Mrkněte na Danielovo TEDx vystoupení na téma Brains, brawn & the evolution of the human body

Od páteře po konečky prstů na nohou, Lieberman logicky vysvětluje, jak a k čemu jsou naše těla uzpůsobená. Desetiletí výzkumu mají o vývoji lidského těla co říct! Vemte si třeba běhání. Krátké prsty, prohnutá klenba nohy, achillovka, stehenní sval – tohle všechno nám pomáhá běhat co nejefektivněji. 

Kde ji seženete: Amazon, audio verze na Audiobooks (free trial), Kindle na Amazon

Mark Sisson: The Primal Blueprint

To nej o primal a paleo výživě. Dost možná taky hodně tápete v tom, co vlastně jíst – sacharidy nebo raději žádné cukry, maso vs. zelenina, normální načasování nebo přerušovaný půst? Když si ale přečtete tuhle knížku, budete mít jasno. Nejen o tom, jaký typ stravování je evolučně správný, ale taky proč je většina diet úplně mimo. 

Navzdory modernímu stigmatu, tuk není nepřítel. Mark vám jako bývalý atlet detailně objasní, že škodlivost nasycených tuků nestojí na reálném základu. Naopak, tento typ tuků je důvodem, proč jsme doteď přežili. Mozek lovců v pravěku fungoval právě na energii z ulovených zvířat. 

TIP: Zajímavý Podcast #101​ – Mark Sisson on the Primal Blueprint na Bulletproof Radiu.

Antropologové dokonce tyto aktivity (lov a příprava masa) přikládají k dobru dalšímu vývoji mozku k jemnějším motorickým činnostem. Házení oštěpu, luk a šíp, využití ohně, to vše nám pomohlo posunout se v evoluci dál. 

Mark je také zastáncem přerušovaného půstu a autorem knihy 2 meals a day. Proč a jak si jídlo naplánovat prozradí spolu s Bradem Kearnsem v tomto Apple podcastu. 

TIP: My už se tématu půstu věnovali ve Intermittent fasting. Proč je dobré se postit. 

Kde koupit: Amazon, audio verze na Audible.

Katy Bowman: Move your DNA

Možná jste také doteď brali cvičení jako nejdůležitější část strategie, jak zůstat fit. Tahle knížka ale změní vaši perspektivu pohybu. Protože pohyb je život – vše, co děláme od procitnutí až do večera má vliv na naši fyzičku. Mezi cvičením a pohybem je rozdíl! Alespoň pohledem biomechaničky Katy Bowman. 

TIP: Více o tom, že pohyb je život ve Fitness budoucnosti. Jak současná doba hýbe fitness světem. 

Vemte si třeba prevenci zdravých zad. Na moc hezkém příkladu orcy (zabijácké velryby) a její hřbetní ploutve se dozvíte, jak důležité je používat vlastní ruce co nejvíce. Taková orca totiž v zajetí trpí – může se prohánět jen na mělčině a její tělo ochabne. 

To samé se stane s vaší páteří, pokud netrénujete své ruce. Vhodné zvedání činek tak nejen prospěje fyzičce, ale ještě předchází shrbenému postoji, tolik typického pro staré lidi. 

TIP: Moc zajímavé video s Katy Bowman – Move Your DNA: The Difference Between Exercise and Movement (and Why It Matters)

Kde koupit: Amazon, audio na Audible. Nová verze obsahuje i 3-úrovňový program, jak se správně hýbat.