Kolik mám vážit? 4 otázky, které si položit, než začnete hubnout

Váha. Přístroj a taky číslo, které nás leckdy děsí. Záleží ovšem na úhlu pohledu – když ji vidíte jako nástroj, může vám leccos objasnit. Než se ale z vaší váhy stane úzkostlivě dodržovaný rituál, zeptejte se sami sebe na pár otázek. 

#1 Proč se chcete vážit?

Banální otázka, ale možná už tady nebudete znát odpověď. Chcete svoji váhu znát kvůli vlastnímu dobrému pocitu? Či se spíš opičíte po oblíbené influencerce? Nejde vám náhodou o kontrolu vlastního těla? Máte konkrétní cíl? Je to sport? Nebo zdraví? Co vlastně chcete tímhle číslem změřit? Důvod se vždycky najde, přiznejte si po pravdě ten svůj. 

#2 Co pod tím číslem vlastně vidíte?

Hmotnost lidského těla se zkrátka mění a nemusí to být nutně jen tuk. Řešili jsme to už ve Číslo na váze není rozhodující a proč je důležité znát skutečnou skladbu vlastního těla. Faktorů je spousta – od menstruačního cyklu a intenzity silového tréninku až obsah vašeho žaludku. 

TIP: Pokud vás váha neunese, je na čase to začít řešit. Někdy pomůže hubnout pod dozorem – zkuste si domluvit konzultaci s odborníkem. 

Před začátkem cyklu je normální, že ženské tělo zadržuje vodu. Stejně tak po posilování můžete vážit víc, protože tělo skladuje více energie. A když sníte hodně sacharidů, nabíráte svaly, stresujete se, špatně spíte, více solíte? Tohle všechno má na ručičku váhy vliv.

Produkt tip: Příliš vody v těle někdy dokáže hodně potrápit a prodloužit proces hubnutí. Odvodňovač na přírodní bázi s příchutí broskvového čaje vám dobře poslouží. 

#3 Vidíte to číslo negativně nebo pozitivně?

Vyšší číslo na váze pro vás znamená zkažený den. Jestli to máte taky tak, není se čemu divit. Současná společnost totiž vidí nárůst váhy jednoznačně negativně – a přitom váha je tak individuální. 

Pro mnohé tak vyšší číslo na váze znamená vítězství – více síly, osvobození z pasti PPP, lepší výkon a psychická pohoda. Zkrátka, pozitivní věc. Udělejte si to v hlavě naopak. Dovolte si věřit ve vlastní cíle a podle toho se definovat. 

Další obsesí současnosti jsou kalorie. Více o tom ve Food tracking. Pro a proti počítání kalorií. a Food tracking II. Jak se naučit počítat kalorie zdravě

#4 Je pro vás váha dobrý sluha nebo špatný pán?

Nebo jinak, obohatí sledování váhy váš život? Moc důležitá otázka, na kterou je třeba pravdivá odpověď. Úzkostné sledování vlastní váhy vám totiž celkem snadno může přerůst přes hlavu. Pro většinu lidí s PPP jsou čísla životně důležitá, aniž by vlastně věděli proč.

TIP: Zdravý vztah k jídlu. 10 tipů, jak se k němu dopracovat i bez diet.

I když je tedy přínosné čelit vlastním strachům, možná pro vás zrovna tahle informace není důležitá. Když vás o desetinu vyšší číslo pošle do spirály hladovění a sebenenávisti, zcela určitě ji nechte na čas být.