Zdravý vztah k jídlu. 6 tipů, jak se k němu dopracovat i bez diet.

Když se řekne zdravý vztah k jídlu, často se tím myslí pravý opak. Pocit kontroly nad jídlem, pravidla, nový (lepší než předchozí) plán. Protože tentokrát to vyjde a budete se cítit skvěle a bezpečně. Správný postoj k jídlu ale neznamená (jen) jíst zdravě. Je o uvědomění si, že žádné ´nové začátky´ neexistují. Jde o udržitelný, flexibilní, měnící se a hlavně, nedokonalý proces. 

Jak k němu dojít zdravě? 

Lepší vztah k jídlu může být běh na dlouhou trať. Obzvlášť, pokud jste se už nechali semlít kolotočem diet a pravidel. Možné to ale je. Před změnami je dobré začít zlehka.

Než začnete jíst, přiznejte si svoje pocity. Máte velký hlad? Jak se cítíte? Nacpali jste se až moc? Nebo se cítíte plní tak akorát? Vychutnali jste si jídlo? Spousta věcí začne dávat smysl.

#1 Řekněte ne dietám

Náprava špatného postoje k jídlu není možná bez pochopení toho, že vaše hlava není kalkulačka.

Jak jsme zmínili v Food tracking II. Jak se naučit počítat kalorie zdravě, v některých případech to smysl dává. Pokud ale chcete uzdravit svůj vztah k jejich přijímání, s přísnými zákazy to půjde jen těžko. 

#2 Věřte vlastnímu tělu 

Nebudeme lhát, je to fuška – fyzická, psychická a plná emocí. Až se příště budete chtít pustit do diety, zeptejte se sami sebe – co mi to dává? Zcela určitě nedáte dohromady žádná pozitiva.

Pokud ale dáte na signály vašeho těla, nenecháte čísla a pravidla řídit váš hlad.

TIP: Food tracking. Pro a proti počítání kalorií.

#3 Vykašlete se na pravidla

Všeříkající. Jakákoliv pravidla zavání nezdravým postojem k jídlu a často vedou až k poruchám příjmu potravy. Jsme jen lidi, a tak by to mělo být i s naším jídelníčkem. Nebojte se zahrnout i hříšky. Protože vězte, že striktnost se pak v hlavě drží fest.  

TIP: Organizovat jde i zdravě. Více v Osobní produktivita. Jak si zorganizovat život s dietou. 

#4 Buďte flexibilní

Souvisí s předchozím bodem. Jakmile vám hlava začne diktovat v kolik, kolik, co a jak budete jíst, je to špatně a za chvíli se vám to vymstí. Budete žít proto, abyste jedli. Mezi ´mít jídlo pod kontrolou´ a ´jídlo kontroluje mě´ je totiž tenká hranice. 

TIP: Nebezpečí bezpečných potravin. Proč nejíst stále ta stejná jídla. 

#5 Jedna velikost nesedí všem

Stejně jako u oblečení, ani stravovací plán nebo režim nebude fungovat stejně všem. Měli byste si přijít na to, co platí na VÁS a toho se držet. Pozor, na Instagramu to nejspíš nenajdete.

A pro začátek si přečtěte Výživa silového sportovce. Jak jíst pro co nejlepší výkon. 

#6 Mějte vlastní obranný mechanismus

Pokušení jsou někdy velká a ne vždy jen v podobě jídla. Působit na vás může i stres, problémy v rodině či práci, nejistá doba. Aby se tohle všechno nepromítlo do stravování, není na škodu si najít vlastní obranu. Ať už sport, prodýchání, knížku nebo dlouhou procházku. Braňte se!

A na závěr ještě jedna jednoduchá, a přesto přetěžká rada. Vězte, že perfektní plán neexistuje. Ani zázračná dieta. Proto se vždy zeptejte sami sebe, dělá mě to vůbec šťastným? Protože v životě jsou důležitější věci, než absolutně dokonalá postava. Třeba zdraví. Tak na to myslete.