Food tracking. Pro a proti počítání kalorií.

O počítání kalorií pomocí technologií už byla řeč v Nejlepší keto apky.  Tahle metoda bývá fajn, když jste na dietě, ale zároveň se může změnit v nebezpečnou zbraň. Měli byste tedy svůj jídelníček měřit? Pro koho se to hodí a komu to spíš škodí? O tom v následujícím tipu.

Co je food tracking

Pečlivé zaznamenávání nejen kalorií, ale taky maker celkově/tuků/sacharidů/bílkovin neboli food tracking je způsob, jak mít pod kontrolou svůj jídelníček.

Aplikací je spousta, hodně oblíbená je třeba MyFitnessPal (Google Play, App Store) nebo ultra přesný Cronometer (Google Play, App Store). Co se ale liší, je váš pohled na věc. Pro jednoho možnost, jak vědět, co jíte nebo úprava stravy pro optimální sportovní výkon, pro druhého nezdravá závislost.

Proč může škodit?

Nespokojenost s vlastním tělem je všude kolem nás. Ať už se jedná o depresi, úzkosti nebo poruchy příjmu potravy, s následky jste se už určitě potkali. Na Instagramu, ve vašem okolí i rodině. Nereálný ideál krásy nás ovlivňuje už od dětství a je jen na síle naší osobnosti (a taky rodičích), jaký obraz sami sebe si do dospělosti přineseme. 

TIP: Více o sebelásce v Mít rád své tělo je novodobou mantrou. I sebeláska má ale právo zhubnout. 

Když jsou čísla špatně

Čísla mohou s naší hlavou pořádně zamávat. Nejznámějším úskalím jsou poruchy příjmy potravy. Podle jedné studie se až u poloviny uživatelů trackovacích apek objevují pocity viny z jídla, vyhýbání se společenskému životu ze strachu z jídla a pochybnosti o vlastním těle. Tyhle příznaky se ale nedají přičítat jen apce samotné. Mnohdy si je totiž lidé vypěstovali už předtím. 

TIP: Kalorie jsou skvělé. Jak se jich nebát a zhubnout. 

Kdy a komu naopak pomáhá?

Abychom jen nekřivdili, adekvátní počítání kalorií má i své pozitivní stránky. Food tracking  je CESTA, která umožní pochopit vše o správné výživě, dosáhnout fitness cílů rychleji, jak se dostat dál ve sportu a leckdy zlepšit svůj zdravotní stav. Přehled o tom, co jíte, pomůže k rychlejšímu uzdravení z PPP. Posílí také vnitřní já, a tak vylepší i vaši body image.

Na co si dát pozor

Jak už ale bylo řečeno, je to tenký led. Počítání kalorií má mnoho významů a podob a žádný není ten jediný správný. Ono totiž spočítat příjem a výdej na kalorii přesně není tak jednoduché ani s tou nejlepší apkou či nutričním specialistou. Proč? Vše není tak, jak se zdá. 

TIP: Dobré základy najdete ve Výživa silového sportovce. Jak jíst pro optimální výkon. 

Potravinové etikety nemusí být super přesné, i náš výživový cíl je často jen odhadem. Metabolismus je individuální záležitost, která se spolu s pohybovou aktivitou a věkem mění. Stres, nedostatek spánku. To vše může do zdánlivě dokonalého systému přinést vážné trhliny. A časem přijde problém.

Černobílé myšlení a kontrola

I když je to paradox, nezbývá než si to přiznat. Čím více propadáme hře s čísly a kaloriemi, tím více jsme hluší k hlasu vlastního těla a o to více nebezpečnou hru hrajeme.e něco, co se pak těžko učíme. A kýžená kontrola? Tu má hlavně jídlo nad námi, ne naopak.

Proč jíst raději intuitivně

Intuitivní stravování. Dieta, která vás naučí milovat jídlo zdravě. Anebo taky způsob, jak jíst v harmonii se signály vlastního těla a zdravý přístup k jídlu. Jeho praktikování snižuje depresi, zato zvyšuje sebevědomí, pocit uspokojení z vlastního těla a svobodnější pocit. A taky kapacitu a více energie, který můžeme investovat nejen do sebe, ale taky svým nejbližším. 

Až vás tedy zase budou trápit počty, zeptejte se sami sebe, jestli vám za svobodu v hlavě stojí.

TIP: Nejlepší keto appky. Jaké aplikace pomohou při keto dietě?

PS: Pokračovat můžete do Food tracking II. Jak zdravě počítat kalorie.