Cizrna 6x jinak. Jak na 6 jídel z jedné konzervy

Nevíte, co s tou nezajímavou konzervou, která se vám převaluje v kuchyni už nějaký ten pátek? Vězte, že cizrna je snad nejvariabilnější luštěnina. Jedinečná a moc moc výborná. A my máme spoustu tipů, jak si cizrnu užít hned na 6 způsobů. Od wrapu až po pizzu, každý si najde to své.

Cizrna, pravil Cicero

Cizrna či římský hrách je vlastně luštěnina kulovitého tvaru s oříškovou chutí. Obsahuje velké množství bílkovin, vlákniny a spoustu dalších živin. Jedna z jejích skvělých vlastností je neskutečná variabilita. Krémovou texturu po uvaření si můžete vytvarovat podle chuti a nálady. A to samé platí pro její chuť. Oříškový nádech je neutrální a tudíž se hodí do čehokoliv od sendviče po brownies. 

Plechovka vs. klasická cizrna

Ačkoliv ta klasická suchá je mnohem levnější, vaří se déle. Před přípravou raději omrkněte pár YouTube videí, chvíli to trvá. Pokud tedy neradi stojíte u sporáku, doporučujeme konzervu. Ta už je totiž uvařená a okamžitě ready k použití. Stačí vylít nálev a kuličky cizrny opatrně osušit.

TIP: Nálev z cizrny nevylévat! Co z něj udělat zjistíte v Čokoláda na dietě. Jak si vykouzlit zdravé dezerty během chvilky a zhubnout. 

#1 Veganská tuňáková pomazánka

Díky univerzální textuře cizrna dokáže přijmout jakoukoliv chuť. Tenhle recept využijete nejen do sendviče, ale taky jen tak s krekry, do wrapu, tacos a vlastně na jakékoliv pečivo. Potřebujete plechovku cizrny, majonézu, 2 lžíce nakrájené cibule, 2 lžíce petržele nebo kopru, 2 kyselé okurky, limetkovou šťávu, trochu hořčice, sůl, pepř a kapary.

Všechno rozmixujte tak, aby v pomazánce zůstaly kousky cizrny. Mažte na cokoliv. K nerozeznání od plechovky s tuňákem! 

Produkt tip: Náplň se skvěle hodí do tortilly. Rolujte do jediné proteinové tortilly v ČR od Victus. 

#2 Supermanův Feta Salát

V salátech to cizrně obzvlášť sluší. Zkuste tuhle 15 min rychlovku! Pro 2 potřebujete půl plechovky cizrny, vanička cherry rajčátek, půl velké červené cibule, nakrájená okurka, 125 g fety/případně veganského sýra, petržel.

Zeleninu promíchejte a posypte petrželí a cizrnou opečenou na oliváči. Skvěle chutná s balsamico dresinkem – olivový olej, balsamico, citronová šťáva. Hotovo!

#3 Topping na pizzu

Ultra jednoduchý, a přitom originální způsob, jak dostat do jídelníčku cizrnu. Připravte si klasický základ na Margaritu pizzu a navrch rozložte cizrnu, naloženou v barbecue omáčce. Pokud to chcete opravdu pikantní, nešetřete velkou porcí chilli na posypku.

Produkt tip: Fit proteinová barbecue omáčka od Victus je skvělá nejen na naložení cizrny, ale taky k masu nebo grilovaným burgerům. Doporučujeme!  

#4 Krémová polévka z cizrny

Moc výborná cizrnovka, která chutná kdykoliv během roku. Připravte si 1 lžíci oliváče, 2 šalotky, 1 stroužek česneku, 2 mrkve, plechovku cizrny, litr zeleninového vývaru, lžíci tamari omáčky, hrst čerstvé bazalky, sůl, pepř, konzervu rajčat a 150 g celeru. Na oliváči osmahneme šalotky a utřený česnek. Přidáme nakrájenou mrkev a celer, zalijeme vývarem, dále plechovku krájených rajčat, tamari a cizrnu, zamícháme 10 minut povaříme. Výborné se zakysanou smetanou a bazalkou.

TIP: Keto polévky do krabičky. Recepty, které zahřejí a pomůžou zhubnout.  

#5 Curry 

Jednoduché a hřejivé jídlo, kterým si naplníte misku. Potřeba jsou 2 jarní cibulky, olivový olej, 300 g cherry rajčátek, 2 konzervy cizrny, 1/2 lžičky kari koření, 400 ml kokosového mléka, bílý pepř, rýže k podávání. Cibulku a rajčátka restujeme dozlatova. Cizrnu slijte, propláchněte a přihoďte do pánve.

Dochuťte kari, promíchejte a nechte rozvonět. Pak už jen nalijte kokosové mléko a nechte alespoň 10 minut prohřívat. Dochuťte pepřem a podávejte s rýží. 

TIP: Curry se hodí i s sebou. Další recepty v Do krabičky. Co a jak si připravit na zdravý oběd do práce. 

#6 Snack & do Buddha Bowl

A nakonec ještě křupavý tip. Cizrnu marinujte v olivovém oleji a koření dle chuti. Nejlepší je klasicky pepř sůl chilli, ale zajímavá je i kombinace s bazalkou, rozmarýnem nebo oreganem. Rozložte na pečící papír a pečte asi 20 minut na 180 stupňů. Super snack, když si chcete mlsnout na slano nebo jako součást Buddha Bowl. 

Pořád málo? Další recepty třeba na BBC Good Food nebo blogu Jessica´s Kitchen. Dobrou chuť!