Chia semínka. Proč je jíst a 5x tipy, jak je připravit

Chia. Malá černá semínka, která se používala jako měna už před pěti tisíci lety ve starověkém Mexiku a vládci Mayů a Aztéků je přijímali od poražených kmenů jako oběť. Jsou přímo nabitá zdraví prospěšnými látkami a rozhodně stojí za ochutnání. Proč a jak je jíst?

Nutrienty

Obsahují více draslíku než banány, více vápníku než mléko a stejně jako luštěniny spoustu rostlinných bílkovin. Semínka jsou bohatá na vitamíny, vlákninu a zdravé omega tuky, které pomáhají udržet vaše srdce v kondici.

Všeho s mírou

I zdravých tuků může být příliš. Denní norma jsou maximálně 2 lžíce/15 – 20 g. A vězte, že ve velkém množství si chia semínka kromě kalorií pohrají i s krevním tlakem a srdeční frekvencí. Tak na to myslete.

✔️Sytá součást svačinky nebo snídaně. 

Chia si můžete užít na nekonečně způsobů. Při kontaktu s tekutinou se totiž přemění na želé či gel, a to vám dává spoustu dalších možností. A výborná jsou i jako křupavý topping nebo součást granoly. 

Co v nich najdete?

  • Na 100 g produktu: 486 kcal
  • Bílkoviny: 16,5 g
  • Tuk: 7 g 
  • Sacharidy:  7,72 g
  • Vláknina: 34,4 g

✔️Ultra rychlá domácí marmeláda

Tak tohle je opravdu rychlovka, kterou si zamilujete nejen na palačinky, ale taky na chleba, do jogurtu nebo když si chcete mlsnout. V rendlíku povaříme lesní ovoce (ale i jahody, banány nebo meruňky) se lžící chia semínek. Případně podlijeme vodou. Nalijeme do skleničky a počkáme na gelovou konzistenci. Spotřebujte do několika dní. 

Produkt TIP: Zkuste je přidat i do hotového jahodového či meruňkového džemu. Je to mňamka!

✔️Přidané do jogurtu/mléka/džusu/vody

Namočením přes noc získáte super gelovou texturu. Ať už je tedy přidáte do jakékoliv oblíbené snídaňové ingredience, vaše ráno získá nový rozměr. 

✔️Chia pudink s rostlinným mlékem a ovocem

Moc výborná skleničková klasika s charakteristickou texturou. Povařte cca 100-150 ml rostlinného/oblíbeného mléka (originál je kokosové) se lžící chia semínek. Nechte probublat, nalijte do skleničky a nechte do rána. Street magic! Poté už jen ozdobte dle chuti – kokos, čerstvé ovoce, oříšky.

TIP: Další recepty na snídaně v tipu Zdravé snídaně na sladko. 5x fit recepty na každé ráno

✔️Jako topping na muesli, smoothie či salát

Chia jsou moc dobrá i bez namáčení. Pokud si rádi křupnete, určitě si užijete zdravý chia topping. Hodí se na ranní muesli, fresh smoothie, lívance, ale taky naslano. Skvěle vyniknou i v polévce nebo na salátech, jako součást slané posypkové granoly

TIP: Tahle slaná dobrota se hodí i do snídaní na vidličku. Zdravé snídaně na slano. 5x fit recepty na každé ráno. 

Tak to nepřežeňte s množstvím a dobrou chuť!