Parťáci. Jak správně kombinovat potraviny a zhubnout

Když přijde řeč na dokonalý pár, určitě vám hned nějaký naskočí. A co takhle správná dvojka na talíři? Ať už jablko a sýr, banán a slanina nebo avokádo s Nutellou (no, tohle mám možná jen já), každý máme nějaký svůj chuťový úlet. Nemusíte se za něj stydět, neobvyklá kombinace nemusí znamenat jen zvednuté obočí. Mrkněte na 7 super dvojiček, které vám (nejen) na dietě hodně pomůžou.

Jak to funguje?

 I tak by se to dalo říct –  chuť je totiž spolu se vzhledem a texturou jeden ze 3 základních vjemů, které u jídla rozeznáváme. Rozhoduje o našem výběru, oblíbenosti, ale třeba i schopnosti dané jídlo trávit.

Význam slova chuť se ovšem vztahuje k pěti základním druhům, které dokážeme rozeznat – sladké, slané, kyselé, hořké a umami. 

Kolik chutí, tolikrát jsi člověkem.

Navzdory všeobecně rozšířenému mýtu nerozeznáme sladkou chuť jen na přední části jazyka, hořkou vzadu a slanou po stranách – chuťových pohárků vlastníme o dost víc.

Vlastně jich máme plnou pusu, jen je k naší smůle moc nevyužíváme. Vězte ale, že rozeznáte ne jednu, ale hned několik chutí najednou. 

Proč kombinovat chutě

Navíc, některá jídla udělají vašemu tělu mnohem líp, když si je dáte hezky dohromady. Například kurkumin, aktivní složka aromatického koření a přírodního barviva kurkuma, které možná znáte z indické kuchyně.

Její protizánětlivé účinky ale nejlíp využijete v kombinaci s piperinem, obsaženém v černém pepři. Díky tomu se krásně vstřebá do těla a přesně tuhle dvojku v exotických receptech vždy najdete. 

TIP: Hledání nových chutí zabrání také Nebezpečí bezpečných potravin. Jak nejíst stále ta stejná jídla. 

✔️Čokoláda a květák

Možná poněkud nezvyklá kombinace, vegani ji ovšem dobře znají. Karamelové tóny v květáku totiž skvěle ladí s praženou vůní kakaa a obě obsahují velké množství antioxidantů. A ty, jak známo, dokáží nastartovat mozkovou kapacitu na plný plyn. 

✔️Banán a hřebíček

Tyhle dvě potraviny si spolu rozumí perfektně. Jak banán, tak aromatický hřebíček totiž obsahují eugenol, který je zodpovědný za krásnou vůni. Zkuste ho nastrouhat do ranní kaše s nakrájeným banánem nebo ho přidejte k pečenému banánu. Dobře uděláte. 

✔️Kurkuma a černý pepř 

Jak už bylo řečeno, černý pepř je ideální parťák na vstřebání kurkuminu, obsaženého v indickém koření kurkuma. Ano ano, všechna kurkumová lattéčka a ´zlatá mléka´ proto pepř obsahují, takže se téhle kombinace nebojte a v zimě si je hojně dopřejte. Zahřejí a posílí imunitní systém.

✔️Paprika a potraviny nabité železem (krevety, špenát)

Potraviny bohaté na vitamín C, jako třeba červená paprika fungují jako parádní pohon na vstřebání železa. Vaše tělo ho potřebuje na výrobu hemoglobinu, který okysličuje svaly a pomáhá tak regeneraci třeba po náročném tréninku. Takže až si příště budete dělat salát jako Pepek námořník, nezapomeňte si do něj jednu nakrájet.

✔️ Zázvor, med a citron

Tuhle trojkombinaci nejspíš znáte a možná i milujete. Co v zimě zahřeje lépe než voňavý, uklidňující zázvorový čaj.  Je to tak, tahle super trojka podpoří váš imunitní systém velkou spoustou protizánětlivých látek. Nachlazení se vám pak zdaleka vyhne.  

TIP: Další zahřívací vychytávky najdete v Jídlo a pití, které si se zimou poradí. Jak se zdravě zahřát.

✔️ Rajčata a olivový olej

Rajčata  jsou přímo nabitá lykopenem, super mocným antioxidantem, který pomáhá bojovat proti nemocem všeho druhu. Nebojte se dopřát si je se štědrou dávkou olivového oleje – lykopen se tak mnohem lépe vstřebá do těla.

TIP: Pokud tápete, co keto mít doma, mrkněte na článek Keto dieta a 10 nejvhodnějších potravin. 

✔️Cizrna a rýže

Přidáním cizrny (nebo i jiných luštěnin, jako třeba fazole nebo červená čočka) si při hubnutí svému tělu dost pomůžete. Nejen že si lépe poradí s regulací sacharidů, ale navíc zabrání rychlým skokům cukru v krvi a následnému poklesu energie.