Nové jaro, nová výzva? Proč zapomenout na Instadiety

Rozmohl se nám tu takový Insta-nešvar. Každý chce po lockdownu vypadat skvěle a s cvičícími a krátkodobými stravovacími výzvami se roztrhl pytel. Že rychlodiety nefungují, už tak nějak víte. Když je ale někdo nazve výzvou, vypadá to líp. Nejde o držení diety, ale o hec. Zvítězit. Je ale dobře, když se z diety nebo dřepování stane soutěž? Než se pustíte do další, přečtěte si tohle.

Co je výživová challenge

Insta výzvy slibují hubnutí, detox, stravovací restart nebo vyřazení celé skupiny potraviny (starý dobrý lepek či cukr). Pár věcí ale mají společných – motivujete se dalšími lidmi, kteří do toho jdou, trvají jen omezenou dobu a nenaučí vás správně jíst. A ani nevylepší váš vztah k vlastnímu tělu.Ve finále jste zklamaní, že vám to nic nedalo. 

Proč to nefunguje

Motivace hraje prim, ať chcete začít cvičit, zdravě jíst nebo se kompletně změnit. Takže byste měli vědět,  proč do toho jdete. Chcete změnu? Super, ale Insta výzva vám v tom pomůže jen na chvíli. Změna by vás měla bavit a hlavně, sednout vám víc než jen na měsíc.

TIP: Zhubnout natrvalo nejde. Jak se zbavit jedné z nejčastějších výmluv.

Co mi to přinese?

I když vám budou slibovat hory doly, za krátkou dobu se to nestane. Až skončíte, jsou dvě varianty. Buď budete jíst jako předtím nebo si najdete další, ´lepší´ výzvu. A obojí je zle. Takže pokud právě přemýšlíte nad dalším Insta pokusem, víte, co vám to může dát? Jedno (nebo všechno) z následujícího.

Špatný vztah ke svému tělu a výčitky 

Dost možná jste výzvu nedotáhli. Nebo nesplnila očekávání – kamarádka či známý dopadli líp. A teď si to parádně vyčítáte. Jste hladový loser bez vůle, co nic nezvládne, hubnutí vám není souzeno. Co se na to podívat jinak? Měsíc bez pečiva a cukru nebo drsné dřepování není hrdinství.

Schopnost mít se rád si vybudujete jen dlouhodobou změnou. 

TIP: Mít rád své tělo je novodobou mantrou. I sebeláska má ale právo zhubnout.

Nezdravý vztah k jídlu 

Pokud jste mladí a zdraví, dost možná se nestane nic tak hrozného. Ale. Více takových drsně eliminačních výzev, mýty a dezinformace mohou hodně pokřivit váš pohled na celé skupiny potravin.

Dost možná už navždy budete mít pocit, že ovoce má moc cukru a mléčné produkty jsou špatné. Třeba oblíbený program Whole30 má nejspíš na svědomí asi dost lidí s poruchou příjmu potravy.  

TIP: O tom, proč jídlo není strašák. Kalorie jsou skvělé. Jak se jich nebát a zhubnout.  

Újmu na zdraví i peněžence 

Jak bylo řečeno výše, zdravého jedince bude výzva stát jen krátkodobé zklamání a možná i nějaké peníze. Jenže co tak úplně zdraví nejste? Když máte Crohnovu chorobu, celiakii nebo další závažnější problémy, neuvážená výzva s vámi mohou dost zamávat. Už tak máte problém s nedostatkem důležitých živin, který se bude dalším vyřazováním stupňovat.

A to fakt nechcete.

TIP: Lepek, laktóza a spol. Je potravinová intolerance jen hype nebo opravdový problém?

Vstupenku do klubu dietářů

Když si po zimě řeknete, že zhubnete, zase budete mít tendenci jít na to stejně. Pořád dokola něco vynechávat. A kruh nesmyslných diet, omezení, počítání a výkyvů váhy v podobě jojo efektu se uzavře, stane se z vás zoufalý dietář.

Zkuste to jinak – jednou provždy vědět, co správně jíst. 

Ideální výzva? #antichallenge

Když pro sebe chcete vážně něco udělat a zhubnout/zlepšit svojí kondičku, smiřte se s tím, že Instagram ani FB vám v tom nepomůže. Protože super restart neexistuje.

Co naopak funguje vždy a natrvalo, je pochopení těch nejzákladnějších principů stravování, výdeje a příjmu. K tomu velká porce selského rozumu, výdrže a trpělivosti. A máte to.