Nástrahy jara. 5 tipů, jak ustát jarní únavu.

Zima za námi a jaro ve vzduchu. Co když ale místo přílivu energie cítíte jen nechuť, třeštící hlavu a náladu jak na houpačce? Je to jasné, diagnóza jarní únava. Nepříjemný stav starý jako lidstvo samo, který dokáže s vaší energií a výkonem řádně zamávat. Máme tipy, jak se změnám biorytmů úspěšně vzepřít. 

Diagnóza jarní únava

Ani ne tak diagnóza, jako stav fyzického a psychického vyčerpání v důsledku dlouhé zimy. Je starý jako lidstvo samo a souvisí se střídáním ročních období. V zimě je naše tělo pod velkým tlakem – ať už nemoci, málo pohybu i slunce či celkové oslabení. Na jaře přijdou změny. Teplota, ale taky tlak, délka dne a hlavně, energetický výdej. 

Když tělo říká ne

I když jarní únavu nemá nikdo rád, je to vlastně dobré znamení. Je to varování těla, které říká – zastav a zpomal. A jak se vlastně pozná? Zcela určitě bolestí hlavy, kloubů a svalů, závratěmi, apatií, světloplachostí, náladovostí, nervozitou a zapomnětlivostí. Zkrátka bolí vás celý člověk.

Koho se to týká

Na jaře je v ohrožení více jak čtvrtina lidí, zejména ženy. Pokud ale nežijete zrovna dvakrát zdravě či jste chronicky nemocní, mějte se na pozoru ještě víc.

Co určitě nedělat

Jakmile naskočíte do víru jarní únavy, kávička to nespraví. Stejně tak přepínání sil či nezdravé jídlo. Čokoláda vám tedy možná zvedne náladu a dodá energii, účinek ale nebude mít dlouhého trvání. Raději si tedy přečtěte, co zabere líp.

Jarní únava anti-checklist

✔️Zimní prevence

Pokud byste se rádi vyhnuli jarní únavě, začněte s tím už v zimě. Buďte aktivní, zajeďte si na hory, otužujte se, zkuste hot jógu a pokud možno, nepřehánějte to s alkoholem. Na jaře se vám to vrátí.

TIP: Dnes necvičím. Tipy, jak si zvyknout na pravidelný pohyb a zhubnout.

✔️Vyvážený jídelníček

Jste to, co jíte. Takže pestrá a odlehčená strava je i klíčem proti vyčerpání. Zaměřte se hlavně na vitamíny ze skupiny B – béčko najdete v luštěninách, kvasnicích, masu, sýrech a celozrnných obilovinách. Zocelíte metabolismus, nervy i myšlení. 

Produkt tip: Celozrnný chleba či pečivo v proteinové verzi si s únavou poradí. Náš jarní tip je semínkový knackebrot se sýrem cottage a ředkvičkami. 

Victus09 sirka websize

✔️Duševní pohoda

Vyvážený nemusí být jen jídelníček. Když jíte zdravě, ale přitom vás stresuje práce nebo problémy ve vztahu, balanc nikdy nechytíte. Takže se vůbec nebojte odborné pomoci, je to dobrý nápad. 

TIP: Osobní produktivita. Jak si zorganizovat život s dietou. 

✔️Správně pijte

Optimální hydratace se hodí pořád, ale na jaře obzvlášť. Doporučujeme neperlivou vodu (klidně s citronem či ovocem), neslazené čaje (mátový, zázvorový, bylinky) či doma vyrobené ovocné freshe. A super jsou zeleninová nebo míchaná smoothies. 

TIP: Proteinový nápoj s příchutí broskev/mango si o letní atmosféru přímo říká. Ideální pro ty, co nechtějí pít celý den jen čistou vodu. 

✔️Doplňky stravy

Pokud se vám některých vitamínů ve stravě nedostává, suplementy nejsou jen záležitostí silového sportovce. Na únavu platí hořčík, železo a kyselina askorbová. Účinný antioxidant koenzym Q10 je zase zdrojem vitality, kterou s věkem ztrácíme. 

TIP: Výživa silového sportovce. Jak jíst pro nejlepší výkon. 

✔️Chůze každý den

Nejpřirozenější forma pohybu, která vítězí v boji s permanentní únavou. A nemusí být podle ministerstva švihlé chůze, stačí prostě svižná procházka na čerstvém vzduchu. Okysličí mozek, odstraní napětí a zlepší spánek. Dýchejte zhluboka!

TIP: Lehkým krokem. Proč je chůze dobrá na hubnutí a jak ji využít každý den.

✔️Nastavte se slunci

Bez diskuze, sluneční paprsky jsou studnicí serotoninu a vitamínu D, který příznivě ovlivňuje stav kostí a imunity. A v zimě zkuste alespoň finskou saunu, je to stejné!

✔️Regenerujte i zevnitř

Snažte se dobře a hlavně kvalitně spát. Spěchejte pomalu, zkuste každý večer vypnout a oprostit se od starostí i krátkou meditací. Pěstujte si svoje rituály a koníčky. Jen tak dáte tělu šanci regenerovat a obnovit ztracené síly po zimě. 

Dejte tomu pár týdnů a jarní únava si na vás nepřijde! Pokud ale všechno tohle děláte a cítíte se pořád pod psa, něco je špatně. Raději svůj stav zkonzultujte s lékařem.