Psychologie hubnutí I. Proč jste největším expertem na hubnutí vy sami

Jak se dívat na obezitu z hlediska psychologie? Martin Cvrkal, psycholog hubnutí a obezitolog věnuje psychickému rozpoložení lidí rozhodnutých redukovat svou tělesnou váhu a z vlastní zkušenosti to shrnuje jednoznačně.Největším expertem na to, co máte v hlavě, jste vy sami. Co dalšího vzešlo z jeho vlastní terapeutické praxe? 

Kde vůbec začít?

Jak už bylo řečeno, hubnutí je o hlavě. Hlavní tedy je uvědomit si svůj problém a začít věci řešit. Zeptejte se sami sebe, co se dělo doposud, v čem je můj problém? Obezita a nadváha má v dnešním světe multifaktoriální důvody a ten váš nemusí být na první pohled zřejmý. Buďte sami k sobě upřímní. Lhát si do kapsy nikam nevede. 

Stačí se pořádně hecnout?

Hecnout se je každopádně dobrá věc. Potřeba se vyhecovat, vyzvat na souboj se bohužel se téměř výhradně vyskytuje u mužů. Ženská motivace funguje jinak. 

Jak odolat pokušení 

Naučit se žít v obklopení nekvalitních potravin a možnostmi jak ztloustnout je oříšek. Obezitogenní prostředí doslova vyrábí mnoho důvodů, proč přibrat. Současná doba je zkrátka synonymem absolutního nadbytku, se kterým neumíme zacházet – i ze zdravých potravin se dá přibrat. Stačí si připomenout jez do polosyta, pij do polopita a kvantita vás lákat nebude.  

Novoroční předsevzetí nejsou úplně špatný nápad 

Ačkoliv pro mnoho lidí jsou tu předsevzetí jen proto, aby se porušovaly, rozhodně mají něco do sebe. Zejména pokud jsou spojená s již zmíněným vyhecováním. Aby to tentokrát fungovalo, není ale nutné dodržet jen novoroční štíhlá předsevzetí. Pokud jste se opravdu sami rozhodli něco dělat, hubnutí vám půjde kdykoliv. 

A funguje hubnutí i bez pohybu?

Samozřejmě, že funguje. Záleží ale, jaký je váš cíl a jakou variantu redukce váhy si zvolíte. Je to individuální, pokud je vám kolem 70, máte s pohybem vážné potíže a potřebujete zhubnout 10 kg před operací, pak není příliš dalších možností, než méně jíst. Tady se zase vracíme k energetické bilanci – vždy jde o snížení příjmu nebo zvýšení příjmu. 

Na druhou stranu pohyb je ale cesta, jak tolik neřešit jídlo. Nemluvě o zásadně pozitivním dopadu na naši psychiku. I pokud se považujete za sportovní dřevo, nevěšte hlavu. Přečtěte si, Jak si najít sport, se kterým vás hubnutí bude bavit. 

Za jak dlouho zhubneme a psychika

Tady hraje roli nejen psychika, ale jak dlouho nám trvá naučit se dělat věci jinak. Ať už se to týká jídelníčku nebo pohybu, nové návyky musí ty staré nahradit tak efektivně, aby ty původní nechyběly. Prostě, nedržet se na hrazdě jen do určitého momentu. Nejen zhubnout, ale udržet – na to se musíte psychicky naladit už od začátku. 

Hubnutí a zdravý životní styl jsou stejné 

Častý omyl, končící až poruchou příjmu potravy. Když se pustíte do hubnutí, mějte na paměti, že jde o dočasný proces, který musí někdy skončit. Hubnoucí perpetum mobile je tedy nesmysl, a může sklouznout k nezdravému pohledu na jídlo. Zdravý životní styl je trvalá záležitost, která nemá nic společného s výčitkami.

Zhubne ten, kdo se má rád?

Naučit se mít rád má různé podoby. Důležité je umět se psychicky odměnit i za menší úspěch nebo malý pokrok. Na to, co bude za pozítří nebo za týden, ne za rok. A chvalte se i jinak, než jídlem. Ať už stylem – Dnes jsem si na sebe udělal ráno čas a nasnídal se – nebo – Splnil jsem, co jsem si předsevzal – malá pochvala se počítá.

Jak vyzrát na návyky

Čím déle se učíme návyky, tím déle se jich zbavujeme. Stanovte si priority, ale nezačněte tou největší, protože nás odradí. Nesoustřeďte se na hlavní cíl, ale na to, co je na začátku seznamu. Stavte od základů a pak i pomyslná kostička čokolády nebude na škodu. 

A pokud hledáte někoho, kdo vám pomůže najít vaše lepší já, zkuste hubnutí pod dohledem.  Martin Cvrkal vám bude věřit. Objednejte se na konzultaci a uvidíte sami.