Mýty a fakta o zdravé výživě. Speciál pro muže

Nejznámější povídačky kolem jídelníčku jsme už řešili ve Fakta a mýty o zdravé výživě I a Fakta a mýty o zdravé výživě II. Do třetice uděláme jasno v tom, co si myslí hlavně muži. Poznáváte se?

#1 Když jím celý týden zdravě,  můžu si o víkendu dát cheat day.

NE. Pokud si taky myslíte, že tzv. ´prasení´ jednou týdně nevadí, zaděláváte si na problémy. Tělo se totiž s ad hoc náporem vypořádává hodně dlouho a tímto přístupem trpí. Ideální je tedy nastavit si jídelníček tak, aby v něm bylo všeho dostatek (i těch občasných hříšků) a ladil s vašimi cíli. Pak nebudete trpět ani chutěmi, ani nedostatkem energetického příjmu a jednotlivých živin.

Zkrátka, držte se toho, co nám dlouhodobě vyhovuje.

#2 Z pití vody se stal rituál a závislost. Stačí se napít, když mám žízeň.

Velké NE. Pokud si opravdu myslíte, že správný pitný režim je marketingový výmysl, jste na omylu. Jak jsme dopodrobna řešili ve Vodu! Proč je hydratace organismu důležitá nejen na dietě a jak ji pít. Voda, ačkoliv není považována za nutrient, stále zůstává tou nejdůležitější látkou, pro všechen život na Zemi i pro nás. 

Každý jsme individuální a pokud někdo mediálně známý tvrdí, že pije jen na žízeň, neznamená to, že je to pro nás/něj ideální. Jen co se výkonu týče, i mírná dehydratace vede ke zhoršení výkonu a poklesu koncentrace vlivem zvýšené únavy, zhoršené výdrže, snížené motivace a poruchy termoregulace. Takže se raději napijte! Voda, káva nebo čaj? Pitný režim na dietě. 

#3 Kalorie dovnitř – kalorie ven – je podvod potravinářského průmyslu.

NE i ANO. Jak už jsme dopodrobna rozebrali v článku Výživa silového sportovce. Jak jíst pro nejlepší výkon, výše uvedená rovnice je klíčem všeho. Energetická bilance neboli příjem/výdej je  nejdůležitější a základní úrovní ve sportovní i „zdravé“ výživě. Zapamatujte si ji jednou pro vždy.

Pokud chcete hubnout, příjem < než výdej tak, aby byl dosažen kalorický deficit a organismus spaloval tuky z rezerv. Pokud chcete nabírat, celkový energetický příjem > váš výdej. A na udržení při současném rozvoji sportovní výkonnosti anebo postupnou změnu tělesného složení při stejné váze se bilance musí rovnat

Když ale nemáte na čem stavět, NEMÁ smysl bavit se o užívání suplementů, či vyloučení jedné látky/živiny/skupiny potravin, ani tvrdit, že ketóza vás zachrání. A ANO, múžete se cítit podvedení. Začněte od základů a zklamání se vyhnete. 

#4 Po tréninku je třeba okamžitě nasypat protein, ať se děje, co se děje.

NE. Teorii tzv. ´anabolického okna´ – stav organismu těsně po tréninku, kdy může příjem bílkovin enormně zlepšit růst svalové hmoty – asi znáte. Tento mýtus je ale spíš nadsázkou nadsázkou. Ano, organismus potřebuje po tréninku doplnit bílkoviny, aby tělo neskočilo do katabolického stádia. Důležité ale není kdy, spíš si pohlídat celodenní příjem bílkovin.

Co jíst po tréninku jasně vysvětluje článek na Fitness007

TIP: Co jíst nebo nejíst před cvičením a jak správně doplňovat energii i na dietě.

#5 Lžící Nutelly zabijete celé dietní snažení, dál to nemá cenu. 

ANO i NE. Pokud výjimečně zaboříte lžíci do Nutelly nebo si s ní vylepšíte toast, nic zdravého svému tělu nedáte, to si nebudeme lhát. Na druhou stranu to ale ani neznamená, že by vaše snaha o zdravý životní styl upadla v zapomnění a veškerém zlu tohoto světa.

Pro srovnání, 15g lžíce má 1013 kj a 13,9g tuku, zatímco avokádo 1018 kj a 23,5g tuku. Takže v klidu, jede se dál.

TIP:  Co dělat, když zhřešíte. Není třeba to vzdávat, začněte znovu a lépe. 

#6  Jediná cesta k top postavě je clean eating. Od teď už jen čistě.

NE. ´Clean eating´ neboli ´skutečné jídlo´ aktuálně vládne kuchařkám, médiím a sociálním sítím a lehce tak můžete nabýt dojmu, že jíst čistě znamená být krásný, štíhlý a super zdravý. Jenže omyl. Jak už jsme si vyvrátili ve Fakta a mýty o zdravé výživě II, ´čisté´ recepty jsou hlavně pro ty, kteří chtějí jíst živinově bohatší jídlo. Určitě to není pro ty, kteří chtějí hubnout.

Takže jako inspirace ano, ale jen konzumace clean stravy vás nespasí. Vždy záleží na energetické bilanci.

Závěrem to nejdůležitější. Pokud byste si měli odnést jen jedno, vězte, že vše stojí a padá na bilanci příjem-výdej a přes to nejede vlak. Až budete zkoumat novou dietu nebo zázračné elixíry, připomeňte si, že když se nevejdete do rovnice, tělo neošidíte. Tak na to myslete:)