Zdravé snídaně. Jak by měly vypadat snídaně i na dietě

Snídaně je základ a první jídlo dne. Tak tohle vám zcela jistě vtloukala do hlavy babička, maminka, učitelky a všechny ty dietní články a návody. Takže my už to opakovat nebudeme. A rovnou vysvětlíme, proč je tomu tak, a co byste měli posnídat i na dietě. Protože šetřit kalorie se vyplatí spíš jinde.

Proč snídat

Je prokázáno, že odpůrci snídaní mají během zbytku dne o dost horší celkovou skladbu jídelníčku. O co se totiž připraví ráno, o to více potom konzumují jednoduchých cukrů a nevhodných tuků později.

Vynechávání prvního jídla se taky často spojuje se vznikem nadváhy, a to už v dětství. Možná je to i váš případ, a pokud víte, že zvyk je prostě železná košile, zkuste naučit snídat alespoň svoje děti. A možná se přidáte.

Co ideálně posnídat

Vaše tělo v noci hladoví, a jakkoliv to zní dietně, po dlouhé noční pauze potřebuje nakopnout tou správnou snídaní. Měla by představovat zhruba 20 % denního energetického příjmu a hlavně, být vyvážená. Rozhodně to neznamená, že byste měli svůj plátek chleba vážit. Jde o správný poměr sacharidů, bílkovin a tuků. 

Produkt tip: Celozrnná proteinová bageta je super volba na velkou i malou snídani, kterou si můžete rozdělit.

Kvalitní sacharidy

Základem snídaně jsou kvalitní sacharidy, jako jsou cereálie a celozrnné výroby. Zasytí na delší dobu než bílé pečivo, protože složené sacharidy naše tělo tráví déle. Ovšem pozor, abyste mohli těžit z vlákniny, antioxidantů a minerálních látek v cereáliích obsažených, je třeba vybrat opravdu kvalitní produkty s co nejpřírodnějším složením.

Ideálne si namíchejte svoje vlastní muesli nebo upečte granolu. Při výběru snídaňových produktů si pohlídejte množství cukru.

PRODUKT TIP: Křupavé čoko-muesli je dobrá alternativa mezi muesli a granolou. Slazené je stévií a na porci obsahuje jen 5g cukru. A k nim si dejte fresh pomerančový džus s vodou. Vitamin C v džusu totiž pomáhá vstřebávání železa v ovesných vločkách. 

Kvalitní bílkoviny

Jak jste asi čekali, snídaně by měla obsahovat také zdroj kvalitních bílkovin. Ty najdete například v jogurtu, mléku nebo sýrech, ale také vajíčkách. Ať už jako omeleta, na tvrdo, na hniličku či klasicky míchaná, s kouskem sýra nebo libové šunky je to bezvadná volba.

Super je i oblíbený avotoast, ten dnes seženete snad v každé kavárně. Pozor na oblíbená vejce Benedikt. Máslový bešamel se do diety příliš nehodí. Ale pokud si je dopřejete jednou za čas, je to lepší než nesnídat vůbec.

TIP: Cukrfree. Čím a jak sladit. Jezte ty správné sacharidy.

Co si namazat

Správný poměr živin doplní trocha vhodného tuku. Ať už v podobě ořechů, semínek nebo kvalitních rostlinných olejů (olivový či řepkový), rozhodně je do snídaně zařaďte. Pokud máte rádi vajíčka, určitě se nebojte dát pod ně malý kousek kvalitního másla. Špatně není ani trošku kokosového oleje, který je hezky zjemní. Když to nepřeženete, je to v pořádku. 

Produkt TIP: Léty prověřenou klasikou jsou omelety. Zkuste ty proteinové, které si můžete vylepšit zeleninou, sýrem nebo libovou šunkou. 

Jak začít snídat

Pokud patříte mezi chronické nesnídače, zkuste to pozvolna. Když máte ráno pocit, že opravdu nic nesníte, zkuste si dát alespoň pár soust a zbytek snězte později jako svačinu.

TIP: Konzumace ovesných výrobků má příznivý vliv na snižování hladiny cholesterolu. Více na tohle téma v článku Jak jíst více zdravých tuků a snížit cholesterol.

Dejte snídani šanci a uvidíte, že to s váhou půjde dolů. Pro snídaňovou inspiraci a recepty mrkněte na následující článek. Tak dobrou chuť a hezké ráno!

PS: Což takhle Zdravá snídaně na sladko? 5x fit recepty na každé ráno.