Zdravé potraviny, co tak úplně zdravé nejsou

Každý máme nějaké své oblíbené jídlo, které si občas dopřejeme a je to tak v pořádku. Co když se ale poctivě snažíte o zdravý jídelníček a stále nemůžete dopnout džíny? Možná si jen nevědomky vybíráte špatné jídlo. Protože zdravé nerovná se bez kalorií.

Ořechy a vše z nich

Zobačky. Taky možná milujete oříšky ve všech podobách a myslíte si, že je to rozhodně lepší volba, než pytlík chipsů. To určitě ano, ale co se týče tuku (i když zdravého) a kcal, opak je pravdou. 100g sáček směsi ořechů vás vyjde zhruba na 2000 kJ, jako jedno hlavní jídlo. A týká se to i ořechových másel, čoko pomazánek a dalších pochutin. I když vás možná hřeje pocit, že jste vyhráli nad palmovým tukem, kaloricky je to stejné jako Nutella.

TIP: Když si chcete mlsnout zdravě, dopřejte si kvalitní produkt s přidaným proteinem, kterého vás uspokojí jen malé množství. Moc dobrá je kakaovo-oříšková pomazánka Victus

Sušené ovoce 

To stejné v bledě modrém. Ať už milujete banány, meruňky nebo švestky, kromě vlákniny jsou zdrojem obrovského množství cukru. A když navíc i hezky vypadá, můžete si být jistí, že i síry. To chemicky neošetřené zase může obsahovat plíseň. Pokud si tedy chcete občas dopřát a nestačí vám rozinky ve vánočce, zkuste neslazené banány. Jsou hodně hutné, takže vám bude stačit jen malý špalíček. Ale přece jen, není lepší sníst jeden čerstvý?

TIP: Nejčastější dietní chyby a jak je napravit

Rostlinné alternativy mléčných výrobků

Sójové, rýžové, kokosové. Trend, který možná doběhl i vás. Vězte ale, že i rostlinná mléka a produkty vůbec nejsou pro vaše tělo lepší, než ta běžná. Obohacení vápníkem není valné a většina těchto výrobků je slazených (i když se tváří jako neochucená), takže jde o zbytečný zdroj cukru. Pokud netrpíte intolerancí, dopřejte si kvalitní řecký jogurt a čerstvé mléko. A když potíže máte, fajn alternativou jsou produkty bez laktózy, které mají jinak všechny benefity toho kravského. A navíc přirozeně sladkou chuť, takže jsou výborné do cappuccina či čaje.

Zdravé zeleninové chipsy/mořské řasy/rýžové snacky

Taky si je kupujete v dobré víře, že pro svoje zdraví děláte maximum a klidně sníte o pytlík víc? Chyba. Jestli je totiž brambůrek opravdu z brambor, batátů, mrkve, celeru nebo řepy vůbec nevypovídá o jeho kcal. Rozhoduje totiž způsob přípravy a na rovinu, pečených chipsů na trhu příliš nenajdete. Většina z nich je smažených ve slunečnicovém oleji, stejně jako klasické chipsy. A je jedno, jestli si dáte zeleninové, z mořských řas nebo rýžová kolečka. Ta navíc ještě většinou obsahují dost soli a přídavných látek. Pokud si chcete křupnout zdravě, připravte si vlastní chipsy pečené v troubě s kapkou olivového oleje. A klidně i z brambor. 

TIP: Recept na cizrnové “chipsy” najdete v Do krabičky. Co si připravit na zdravý oběd do práce. 

DobRAWty

Kapitola sama pro sebe. Ať už zákusky nebo třeba krekry, za syrova připravované produkty jsou složené čistě z oříšků, datlí, sušeného ovoce, kokosového oleje – prostě výhradně z tuku a cukru. Jak už bylo řečeno, tyhle suroviny jsou sice zdravější, než ty průmyslově zpracované, ale všeho s mírou. Raw produkty jsou kalorické bomby, a tak byste k nim měli přistupovat. Jednou za čas v malém množství jsou fajn, ale.. Není lepší si dopřát kvalitní dobrý zákusek?

Sladké snídaňové cereálie

Taky si je asi občas dáte. Bebe dobré ráno, skořicové čtverečky pěkně zalité mlékem, křupavé muesli s karamelem nebo sušenky všeho druhu. Pokud to ještě nevíte, nezapomeňte, že aby se takové sušenky nerozpadly, je na ně potřeba hodně tuku a cukru a budete mít brzy hlad. A co se týče cereálií do mléka, to je plné nejen cukru, ale ještě taky levného tuku, včetně palmového. Pokud tedy chcete snídat zdravě, připravte si muesli nebo granolu z vlastních zdrojů.

TIP: Cukrfree. Čím a jak sladit. Jezte ty správné sacharidy.

Domácí mantra

Jako od maminky/babičky, farmářské nebo BIO. Nic z toho neznamená, že má zrovna tenhle produkt 0 kalorií. Asi už vás to taky napadlo a je to tak – když se u vás doma pekly buchty, taky zdravé rozhodně nebyly. Takže až si příště budete na trhu vybírat domácí limonádu, jogurt, klobásu nebo koláček, myslete na svůj kalorický příjem. Protože domácí prostě není dietní. 

Další zajímavosti o zdravých nezdravých potravinách najdete i v Fakta a mýty o hubnutí a zdravé výživě I a Fakta a mýty o hubnutí a zdravé výživě II. Zůstaňte ale rozumní a jednou za čas si bez výčitek dopřejte, na co máte chuť. Mějte se rádi a tělo vám to oplatí!