Cambridge dieta. Jak vám pomůže zhubnout

Cambridge stravování je ve světě diet oblíbeným způsobem hubnutí. Slibuje poměrně rychlý úbytek váhy a zároveň pomoc s nastartováním zdravého životního stylu. Pomůže vám ale opravdu zhubnout nebo spíš škodí? Víme, v čem dieta spočívá a co na ni říkají odborníci.

Kde vznikl Cambridge

Tenhle speciální dietní plán, známý také jako Dieta 1:1, pochází z Velké Británie, kde byl navržen k léčbě vysoké obezity pod dohledem výživových odborníků. Právě velké úbytky váhy – třeba až 50 kg – ho vynesly do dietní síně slávy. Dá se na něm ale zhubnout i méně, třeba do 10 kg. 

Jak to funguje

Dieta je založena na příjmu nižšího množství kalorií. Celý princip dietního plánu je v tom, že postupně nutí tělo přejít z metabolismu sacharidů na metabolismus tuků, stejně jako stav ketózy na keto nebo proteinové dietě. Ve zkratce, tělo bude fungovat na vlastní tuk, a tím pádem zhubnete. Jak už ale bylo řečeno, vše by mělo probíhat pod dohledem odborníka. 

TIP: Více v Keto, keto, ketóza. Co to je a proč se vyplatí hubnout na vlastní tuk.

Co budete jíst

Dieta obvykle trvá 3 až 4 týdny, potom můžete přejít na pevnou stravu. Obecně se dieta dělí do několika etap. Konzumují se na ní hotové či instantní výrobky, které jsou schváleny specializovanými výrobci produktů Cambridge diet. Jí se třikrát denně, a to tyčinka k snídani, polévka v obědu a koktejl k večeři, množství se liší dle stádia diety. 

6 etap za vysněnou váhou

Příprava na tvrdý režim – první tři dny se jí pouze zdroje proteinů a zelenina bez příloh s příjmem kolem 1000 kcal. 

1. etapa – čeká vás pouhých 600 kalorií – 3−4 koktejly a instantní jídla od Cambridge – váha tak velmi rychle klesá.

2. etapa – tělo přijímá 800 kalorií. 

3. etapa – celkový denní příjem se zvýší na 1 000 kcal. Postupně nahrazujete koktejly běžnými nízkokalorickými pokrmy (listová zelenina, bílkoviny a malé přílohy), takže váš příjem energie postupně stoupá.

4. etapa – stabilizace, kdy příjem poskočí na 1 200 kcal. Stále ještě hubnete.

5. etapa – udržovací fáze, kdy je povoleno 1 500 kalorií.

Když to vydržíte, zhubnete. Je to ale zdravé?

V průběhu celé diety přijímá tělo přijímá 600−1500 kcal, což je množství, na kterém hubne snad téměř každý. Zhubnou ale i hodnoty vašeho bazálního metabolismu, což povede k nutnosti přijímat málo energie (cca 1500 kcal) i po ukončení diety.

Ať už vám influenceři jako třeba Aneta Chovanová radí cokoliv, vězte, že pokud se vrátíte k původnímu jídelníčku, s největší pravděpodobností vás čeká původní váha a nejspíš i ukázkový jo-jo efekt.

A pokud jste aktivní a cvičíte, tuhle dietu nevydržíte – mizivý příjem nebude stačit. Koledujete si také o celkovou únavu, ztrátu výkonnosti, chutě na sladké, vlčí hlad a mj. i negativní vliv na hormonální zdraví.

TIP: Výkyvy váhy. Proč jojo efekt není o druhu diety. 

Co na to odborníci

Pokud se zamyslíme selským rozumem, je logické, že pokud začnete držet nějakou dietu – tedy třeba Cambridge – zhubnete. Je třeba si ale uvědomit, že žádná striktní dieta s omezeným jídelníčkem není dlouhodobě udržitelná. Pokud vás netrápí žádná zdravotní omezení nebo komplikace, vynechat na čas určitou skupinu potravin bez rozmyslu nebude až takový problém.

Ovšem stejně jako v článku Lepek, laktóza a spol. Je potravinová intolerance jen hype nebo opravdový problém?, i dlouhodobá podvýživa a konzumace instantních jídel vám v dlouhodobém horizontu může zavařit. 

TIP: Kalorie jsou skvělé. Jak se jich nebát a zhubnout.

Jaké je tedy řešení? Odneste si z Cambridge jen to, co je na ní pro vaše tělo dobré. Tím může být potvrzení toho, že jediný způsob, jak trvale snížit váhu, je osvojit si zdravé životní návyky a jistou míru kontroly nad jídelníčkem dlouhodobě.

Poraďte se o všem s odborníkem a vyšší redukce realizujte pod dohledem. A nezapomeňte, hlavně se z dietního kolotoče nezbláznit.