Protein vs kreatin. Co je na hubnutí lepší?

Protein a kreatin, dvě důležité látky a doplňky stravy (nejen) pro sportovce. V čem se liší? Jak je používat a kombinovat? A hlavně, po kterém z nich zhubnete? Nebo jde jen o vyhozené peníze? Na tohle všechno odpovíme v článku. 

Protein/Proteinový prášek

Jde o proteinový koncentrát, který pochází z přírodních surovin a používá se jako doplněk stravy k přirozeným zdrojům bílkovin.

Při aktivním nabírání a uchovávání svalové hmoty je nepostradatelným parťákem, protože vyživuje svaly a zvětšuje jejich objem, zvyšuje výkonnost a zkracuje dobu regenerace. Mezi další benefity patří i rychlejší spalování tuků a snižování nadváhy. U běžné populace a rekreačních sportovců se doporučuje 1 g bílkoviny/1 kg tělesné hmotnosti.

Ale pozor, jak už slovo doplněk naznačuje, hlavní zdroj proteinu by měla tvořit živočišná a rostlinná strava

TIP: Co je BCAA. Vše o aminokyselinách a jak je využít během hubnutí

Jaký proteinový prášek je nejlepší?

Co se týče proteinu jako potravinového doplňku, odpověď je jasná. Naturální, tedy ten, která má v sobě co nejméně aditiv a přídavných látek. Pozor si dejte také na sladidla, určitě se vyhněte produktům s aspartamem a dalším sladidlům ´první generace´.

Naopak erytriol či stévie jsou v pořádku, pouze si dejte pozor na laxativní účinky, pokud to přeženete s množstvím. Stévie má zase nepříjemnou pachuť. Nejvhodnějším sladidlem v proteinu je inulin neboli čekanka, příliš se ale nepoužívá. 

TIP: Jak efektivně suplementovat. 40min s Lukášem Roubíkem o všem, co potřebujete vědět.

Jak využít proteinový prášek 5x jinak

  • S vodou. Snad nejpoužívanější varianta po tréninku, vystačíte si s shakerem.
  • S mlékem či do smoothie. Pro hodně lidí má tato alternativa mnohem lepší chuť. Mléko či ovoce do milkshaku/smoothie si ale musíte připočítat do denního příjmu.
  • V ovesné/jakékoliv ranní kaši. Klasika, která vylepší sacharidovou snídani snížením glykemického indexu a tudíž zasytí na delší dobu.
  • Do pečení. Pokud vám nechutná žádná z předchozích variant, je to super cesta, jak jídlo obohatit proteinem. Moc dobře chutná v brownies a dalších fit receptech.

TIP: Protein a čokoláda! Zkuste si připravit Zdravé čokoládové dezerty během chvilky. 

Kreatin monohydrát: Na explozivní výdej energie

Z pohledu silových sportů nejosvědčenější a nejefektivnější látka na výkon. Má obrovský význam pro svalovou práci, hlavně na intenzivní krátkodobé výkony. Ovšem jen tehdy, pokud máte vyřešenou kvalitní stravu, vitamíny a k respekt k dávkování. U běžného uživatele tak stačí dostatek omega kyselin, hořčíku a vitaminu D3.

Známou pravdou je, že první užívání je nejlepší, výkon i svaly jdou nahoru, a díky hydrataci svalových vláken vypadají plnější. K benefitům patří i jeho schopnost fungovat jako nootropikum, regenerace kosterní hmoty (takže se hodí i pro ženy) a prevence proti zraněním. 

TIP: Top video Lukáše Roubíka Informační Chaos ve výživě na téma Jak se v dnešní době orientovat ve všech protichůdných informacích o výživě, dietách a zdraví?

Vítěz? 

Remíza. Obě látky mají v těle odlišnou funkci a jejich užívání není zaměnitelné. Kreatin prostě nenahradí protein a naopak. Jejich suplementace se tedy odvíjí od konkrétního jídelníčku a aktivitami daného jedince. Obecně se ale dá říct, že pokud chcete zapracovat na svých svalech, berte kreatin. Pokud chcete dobrý doplněk k zdravému životnímu stylu a regeneraci těla, dejte si protein. Když ale chcete zhubnout, zapracujte hlavně na celkovém zdravém životním stylu. 

Vždy je třeba mít na paměti, že jak proteiny, tak kreatin nejsou zázračné přípravky, jejichž konzumace povede k postavě snů. V obou případech se jedná pouze o doplňky dvou hlavních předpokladů úspěchu – poctivý trénink a vyvážená strava.