Fakta a mýty o hubnutí a zdravé výživě I

Vím, co jím. Vím, co je pro mě dobré a co ne. Taky nasáváte informace ze všech možných zdrojů a bezhlavě se jimi řídíte? Pokud držíte dietu nebo se už bojíte každého sousta, které není ve vašich očích ´zdravé´, raději zpozorněte. Někdy totiž není všechno tak, jak si myslíte. Přečtěte si následující odhalení a zůstaňte rozumní. 

#1 Když budu pít džusy, zhubnu. 

NE. I když jsou džusy a různé 100% šťávy zdravé a zdrojem vitaminů a minerálů, rozhodně nejsou nevinné. Víte, kolik pomerančů potřebujete na jednu sklenici odšťavnit? Tolik byste jich asi nesnědli ani za dva dny. Navíc bio šťávy typu UGO nebo čerstvě lisované bez dužiny jsou chudé na vlákninu, zato obsahují více cukru, než třeba Fanta. Když hubnete, s džusy rozumně, ideálně jen ke snídani.

A pokud jíte dostatečně ovoce a zeleniny, ovocné šťávy jsou zbytečné. 

TIP: Voda, káva nebo čaj. Pitný režim na dietě. 

#2 Oříšky jsou dobré na dietu.

ANO i NE. Jen tak si něco zobnout a ještě zdravě. Tak určitě, malá hrstička oříšků nebo studentské směsi je skvělou svačinkou.

ALE, ořechy obsahují hlavně tuk, a i když jde o jeho zdravou formu, platí všeho s mírou. Pokud jich tedy sníte celý sáček, zobání vás bude stát zhruba 2000 kj. A špatná zpráva, to samé platí i pro ořechová másla, čokotelly a proteinelly všeho druhu. Sice si tedy nemažete na chleba palmový tuk, ale kaloricky je to na stejno. 

TIP: Jak využít ořechová másla. 4x fit recepty

#3 Když budu jíst raw, zhubnu.

NE. S raw tyčinkami, dezerty a vůbec zdravými produkty se roztrhl pytel. Pokud si ale hlídáte váhu, s jejím úbytkem moc nepočítejte. Raw produkty jsou totiž jen z oříšků, kokosového oleje, datlí a sušeného ovoce. Tedy tuku a cukrů.

Takže stejná story jako v mýtu číslo 2. raw sladkosti jsou sice určitě zdravější než nekvalitní dorty, ale rozhodně nezhubnete. Naopak. Raději si tedy občas dopřejte klasický, dobrý a kvalitní zákusek.  

TIP: Dieta a sladké. Proč není třeba vzdát se své oblíbené chutě. 

#4 Mléko do kávy je špatně

NE. Samozřejmě, pokud si přísně hlídáte kalorický příjem, pak je vhodnější espresso nebo americano. Když si ale do kávy přidáváte mléko, výsledný nápoj má většinou do 150 kalorií, žádná katastrofa.

Navíc chráníte svůj žaludek před překyselením. Vězte ale, kofein obsažený v kávě brání vstřebávání vápníku, takže latté/cappuccino se nezapočítá do příjmu mléčných výrobků.

TIP: Váháte, co objednat třeba v kavárně? Přečtěte si tip Co si dát ve fast food a nepřibrat

#5 Když budu žít navždy low-carb, zhubnu.

ANO i NE. Životní styl, při kterém minimalizujete řepný, třtinový cukr a jiná sladidla na bázi cukru, je sám o sobě fajn.

Mezi pozitiva patří pestrost v konzumaci ovoce a zeleniny, pravidelnost v jídle a také vysoká kvalita konzumovaného jídla, o kterém se naučíte přemýšlet.

Ovšem úplně bez cukru se prostě žít nedá, bude vám chybět vláknina a hlavně –  vaše tělo netloustne ze sacharidů, ale z nadbytku energie, kterou nevyužije.

TIP: Cukrfree, čím a jak sladit, jezte ty správné sacharidy. 

Chcete vědět víc? V dalším tipu najdete další várku pohledu na nejčastější omyly.