Zdravé Krabičky. Co si připravit, jaká dietní jídla uvařit a jak je skladovat.

Krabičkování. Taky si myslíte, že strávit celou neděli v kuchyni a nachystat si pět různých krabiček na každý den je přístup z říše snů? Může být. Když na to ale půjdete chytře, příprava jedné várky variabilního jídla na 2-3 dny vám zabere maximálně dvě hodiny. Co si navaříte, to si sníte pokaždé jinak. Inspirujte se, jak efektivně krabičkovat. 

Co funguje

Do krabičky se dá připravit téměř cokoliv. Jen některá jídla ale můžete zmrazit. Sázkou na jistotu jsou klasické nebo zapečené těstoviny, burgery všeho druhu, polévky, jídla z woku, zeleninová i masová kari, lasagne, marinované tofu. Co se týče snacků, i ty si můžete naporcovat z většího množství.

Do lednice se hodí třeba chia pudink, overnight oats nebo domácí granola s jogurtem, ze slaných pochutin svačinkový hummus s nakrájenou zeleninou nebo křupavé cizrnové kuličky. V mrazáku pak můžete skladovat nakrájený banánový chlebíček, ovesné sušenky, slané i sladké muffiny, brownies nebo raw kuličky.

TIP: Keto polévky do krabičky. Recepty, které zahřejí a pomohou zhubnout

Co nefunguje a jak si s tím poradit

AVOKÁDO – jinak univerzální ovoce snadno zhnědne, a proto se do krabičky příliš nehodí. Dá se tomu ale předejít, stačí pokapat citronovou šťávou, olivovým olejem nebo obojím.

RÝŽOVÉ NUDLE a PEČENÉ BRAMBORY – pro změnu brzy vyschnou. Přidejte je do krabičky až nakonec nebo si raději připravte vařené brambory, kaši či instantní rýžové nudle. 

SALÁT všeho druhu – už za malou chvíli bude vypadat unaveně, a pokud do něj zamícháte i zálivku, poněkud utopeně. Nakrájenou zeleninu si proto dejte do speciálního sáčku a zálivku přidejte zvlášť až těsně před konzumací.

KEŘÍČKOVÁ RAJČATA a ŠPENÁT – obojí super zdravé i dobré, ale pobyt v mrazáku a následné ohřívání jim nesvědčí. Používejte je tedy raději čerstvé a nebo je nechte jen v lednici.

RÝŽE – dejte si pozor na opakovaný ohřev a chladnutí. Jednou se nic nestane, ale poněkolikáté už riskujete výskyt bakterií

TIP: Svačinky. Proč svačit, kdy, jak a na čem si pochutnat. 

Nejdůležitější je mít plán

Než začnete vařit, ujistěte se, že:

  • Nechcete trhat rekordy s deseti druhy jídla. Jedna várka stačí.
  • Víte, co budete vařit a recepty máte prostudované a na očích
  • Máte všechny ingredience pěkně pohromadě
  • Pokud chcete vařit později, máte vše předpřipraveno už ráno.
  • Ingredience jste rozdělili (ideálně podle jednotlivých receptů).
  • Víte, co budete dělat jako první a co bude následovat (pokud máte v plánu vařit těstoviny a péct zeleninu, začněte v troubě a pokračujte na sporáku).
  • Chytře použijete co nejmenší počet ingrediencí na více receptů.
  • Děláte si to jednodušší pomocí zmražené/předpřipravené zeleniny či luštěnin z konzervy.

TIP: Složité recepty a vaření vás prostě nebaví? Nevadí, hubnout se dá pohodlně. 

Jak jídlo udržet v co nejlepší kondici

Abyste si svoje výtvory co nejvíc vychutnali, plánujte, co kdy budete jíst. Pečenou zeleninu zkonzumujte ideálně do 2 dnů. Polévky si hned po uvaření rozdělte do skleniček a nechte zmrazit. Budou se vám lépe přenášet i ohřívat. Obecně se určitě vyplatí investovat do skleněných krabiček.

Za přijatelné ceny je nabízí třeba Ikea, Bonami nebo Tefal. Krabičky jsou sice o něco těžší, ale jídlo z nich chutná jako z talíře. O něco dražší, zato osvědčenou alternativou jsou FitMark termotašky. Za sebe můžu jen doporučit. 

TIP: Keto jako životní styl. Vyzkoušejte každodenní zdravé recepty.

Pravidlo 50/50 

Pokud si připravíte luštěniny, polovinu nechte v lednici a tu zbylou zamrazte. A stejně tak to udělejte s cizrnou,  část si nechte jako ready-to-go základ k dalšímu zpracování a zbytek do mrazáku. Díky tomu budete mít v lednici dostatek místa třeba na nečekaný nákup čerstvé zeleniny, a zároveň zásoby v mrazáku.

Pokud nevlastníte dostatečně velký mrazák, připravujte jídla s rozumem – jen na 2-3 dny. Další super tip je připravit si nakrájené ingredience předem.  

TIP: Jste kuchyňský antitalent, a přesto chcete jíst zdravě? Možná vám to bude fungovat s proteinovou dietou. Většina jídel je hotových během chvilky. Domluvte si KONZULTACI s odborníkem a nebo vyzkoušejte týdenní STARTOVACÍ BALÍČEK.

Jak si přípravu zpříjemnit

Někdy se vám do vaření asi opravdu chtít nebude. Zkuste si z něj udělat zvyk – pusťte si oblíbenou hudbu nebo podcast a přepněte do multitasking módu. Věřte, že několik hodin času týdně se vám mnohonásobně vrátí. Ať už v ušetřených penězích za jídlo z restaurace nebo o dobu strávenou v kuchyni.