Co je BCAA. Vše o aminokyselinách a jak je využít během hubnutí.

Aminokyseliny BCAA neboli Branched Chain Amino Acids, jsou jedním z nejznámějších a nejpoužívanějších doplňků sportovní výživy. Tyhle oblíbené suplementy bezesporu figurují ve všech sportovních odvětvích, a to nejen v silových sportech. Jsou častým tématem ve fitcentrech, mluví o nich blogeři i známí sportovci. ALE. Jsou opravdu nutností nebo se dá fungovat i bez nich s pomocí přirozené stravy? A mají vůbec nějaký vliv na hubnutí?

TIP: Zajímavé YouTube video na téma Suplementační pyramida – jaké doplňky mají smysl? S odborníky Jiřím Vackem a Pavlem Samkem. 

Jak fungují BCAA

Sval je složen z bílkovin, bílkoviny z řetězců aminokyselin a pětinu z nich tvoří právě BCAA. Co se děje s aminokyselinami ve svalové hmotě? Tvorbu a růst nových svalových bílkovin si můžeme představit jako nikdy nekončící děj, koloběh aminokyselin, a právě i BCAA. Podle toho, jak moc se hýbeme, dochází v těle ke snižování hladiny krevního cukru (glukózy), a zároveň různému stupni vyčerpání BCAA.  Ve zkratce, když se vyčerpá aktuální rezerva cukru – glykogenu, je třeba najít další zdroje energie. Než dojde na tuky, tělo využije jednodušší sloučeniny. A tady přichází ke slovu BCAA, především aminokyselina L-Leucin.

TIP: Jíst nebo nejíst před cvičením. Jak správně doplňovat energii i na dietě. 

Co získáme užíváním BCAA

Každému je asi jasné, že pouhým zobáním suplementu svaly nevybudujeme. Na druhou stranu ale BCAA můžeme považovat za efektivní startéry tvorby svalových bílkovin, pokud s nimi budeme správně pracovat. Obecně se dá říct, že BCAA jsou důležité pro rychlejší regeneraci organismu, udržení a zvýšení kvality svalové hmoty. Co se týče snižování váhy, BCAA napomáhají spalování tuků a snižují negativní dopad na svalovou hmotu při dietách. Kromě toho, že pomohou vytvarovat tělo, mají tedy obrovskou výhodu. Díky lepší regeneraci vás nebude skoro nic bolet a nepřijdete tak o motivaci do dalšího cvičení. 

TIP: Jsem sportovní dřevo. Jak si pro sebe najít sport, se kterým vás hubnutí bude bavit.

Formy BCAA

Kapsle: snadno se převážejí a není třeba je připravovat. Nevýhodou může být polykání tabletek, které ne každý dobře snáší.

Tekuté: Výhodou je jednoduché užívání, stačí se napít. Nevýhodou je o něco vyšší cena.

Práškové (instantní): oblíbená forma BCAA, jejíž výhodu je nejen výborná vstřebatelnost a chuť, ale také skvělý poměr cena-výkon. Nevýhodou může být složitější příprava – stačí ale promíchat v shakeru. 

PRODUKT TIP: Originální shaker Victus v pozitivní zelené barvě a objemem 300 ml + 100 ml zásobník je skvělým pomocníkem nejen do proteinové diety, ale také k přípravě suplementů všeho druhu.

Dávkování

Jaký by tedy měl být příjem komplexního proteinu po sportovní aktivitě? S kvalitní syrovátkovou bílkovinou s obsahem všech esenciálních aminokyselin určitě nešlápnete vedle. Ovšem pozor. Přesná dávka stanovena není. Každý jsme jiný a máme rozdílnou potřebu jednotlivých aminokyselin. A tak je opět potřeba použít selský rozum. Je tedy opravdu nutné využívat doplňky stravy? Pokud jíte protein nad rámec pestrého jídelníčku (dobrým zdrojem bílkovin je červené maso a mléčné výrobky), jde o klasické nošení dříví do lesa. V případě, kdy jsou nároky na organismus zvýšené nebo je přísun z běžné stravy omezen (například na dietě), pak je suplementace BCAA dobrý nápad.

TIP: Přestože jsou BCAA v zásadě dobrá věc a mohou vám pomoci zhubnout, nedávkujte si své suplementy od oka. Zejména v kombinaci se speciální stravou, jako je proteinová dieta, vše raději zkonzultujte s odborníkem