Keto dieta a kolo. Jak je sladit?

Ať už si zajezdíte jen rekreačně nebo si nezadáte s vrcholovými sportovci, určitě vás to napadlo. Co se stane, když naskočím na ketodietu? Jak to zamává s výkonem, a čím doplňovat energii? Navzdory všem mylným představám, i při vytrvalostních sportech vám KETO jízda může sednout. Než se ale rozjedete, přečtěte si, co byste měli určitě vědět. 

TIP: Proč keto není jen dieta, ale životní styl 

Keto jízda pod lupou

Co v těle probíhá a kdy uvidíte výsledky?  Keto dieta funguje na jednoduchém principu. Při snížení sacharidů na pouhých 5 až 10 procent z celkového příjmu se dostanete do stavu ketózy, kdy organismus místo glukózy z cukrů spaluje tuky na plné obrátky. Jinými slovy, vaše tělo funguje na vlastní tuk. Než si ale užijete všechny výhody zrychleného spalování, nejspíš vás trochu potrápí dočasná keto chřipka. Více o příznacích tohoto stavu v Mám keto chřipku! Kdy to skončí a proč není bacil jako bacil.

TIP: Jíst nebo nejíst před cvičením, jak správně doplňovat energii a hubnout. 

Více km, méně sladkých snacků

Pokud už je vaše tělo v ketóze, brzy zjistíte, že během jízdy nepotřebuje tolik rychlých cukrů

Tedy všechny ty gely, čokolády a sladké tyčinky. Zajímavé je, že se to týká i drobnějších, štíhlých lidí. Důležitá je ale správná snídaně či jídlo před jízdou. Dobře si děláte s omeletou na všechny způsoby, slaninou a opečenou zeleninou. Výborné jsou taky ořechy, vysoký obsah tuku vás nakopne. A dobrá zpráva, pokud si tělo přece jen cukr žádá, pravidelní sportovci v ketóze mají o dost vyšší sacharidovou toleranci. 

Najděte svůj keto pohon

Co když se ale chystáte na opravdu dlouhý výlet? V tom případě už s doplňováním energie počítejte, narozdíl od běhání se vám jídlo na kolo vměstná snadno. Zapomeňte ale na obligátní banány a energetické gely a zkuste něco více keto friendly – tedy tuk. Jak už bylo řečeno, výborné jsou vlašské nebo kešu ořechy, dále nakrájené avokádo, proteinové sušenky s ořechovým máslem, sýr nebo nakládaná zelenina. Svačte vždy v časovém intervalu 40 minut. 

PRODUKT TIP: Občerstvení s proteinovou tyčinkou s ořechy a nízkým obsahem cukrů. Křupavá čokoládová v tmavé čokoládě od Victus jich má opravdu minimum. 

Nejen voda 

I atleti v ketóze potřebují hydratovat organismus. Během jízdy vypotíte nejen hodně vody, ale také sodíku a draslíku, které je potřeba doplnit. Ale pozor, běžné sportovní nápoje jako Gatorade a další nejsou kvůli vysokému obsahu cukrů ideální.

Na doplnění minerálů zkuste raději šťávu z kysaného zelí, nabitou sodíkem a elektrolyty. Ty mají i nízkosacharidové šumáky. Další dobrou volbou jsou exogenní ketony ve formě prášku, který rozpustíte ve vodě. Je to vlastně logické, protože na keto dietě už z nich energii berete tak jako tak.

Sacharidové rezervy

Nikdy nevíte, co se stane, a tak buďte raději připraveni. Možná už jste tenhle “vypínač” zažili – prudký úbytek energie, jízda na autopilot, motolice. I tady ale platí, než tělo ještě více zatížíte gely či přeslazeným pitím, zkuste to raději třeba jen s půlkou izotonického či hypotonického iontového nápoje zředěného vodou, to vše doplněné o sušené datle. Ty mají mnohem nižší glykemický index a nakopnou na delší dobu. Do 10 minut byste měli být zase fit.

Závěrem snad jen jedno. Poslouchejte svoje tělo a nepřepínejte síly. Když jde do tuhého, dieta by měla jít stranou. Protože do ketózy se dostanete vždy, zdraví máte jen jedno. O vhodném spojení ketodiety a vaší sportovní aktivity se vždy poraďte s odborníkem.  

TIP: Tipy a triky pro ježdění na kole najdete na KoloTipy.cz