Lepek, laktóza a spol. Je potravinová intolerance hype, způsob jak zhubnout nebo opravdový problém?

Lepek je špatný. Mouka je zlo. Nejezte pečivo! Alergií na lepek nebo mléčné výrobky se dnes ohání každý druhý a móda vyřazovat určité potraviny dělá z lidí nutrichondry. Posedlost vlastní stravou a náchylnost k samodiagnostikování příznaků údajné alergie či nesnášenlivosti určitých jídel je dnes běžný. Je nutrichondrie i váš problém nebo si jen zbytečně škodíte? 

Celiak, kam se podíváš

Pod tlakem módní vlny spousta lidí zbytečně a bezdůvodně vylučuje některé potraviny z jídelníčku. Věří, že lépe zhubnou a budou se cítit fit. Rozhodně to ale není správně. Jen malá část lidí opravdu trpí celiakií, celoživotním autoimunitním onemocněním způsobeným nesnášenlivostí lepku (glutenu). Neléčený stav může vést k cukrovce i potratům. Naopak nesprávná diagnóza ´docílí´ jen nevyvážené stravy, a tak byste diagnostiku potravinové alergie či intolerance měli nechat na odborníkovi. 

TIP: Jediným řešením celiakie je celoživotní úprava stravy. Pokud ale chcete ještě navíc zhubnout, i tak je z čeho vybírat. Proteinová dieta Victus nabízí široký sortiment bezlepkových i bezlaktózových potravin.  

Bude se mi lépe hubnout

Může být. Záleží ale na tom, čím bílkovinu nahradíte. Bezlepkové polotovary vám redukci váhy rozhodně nezaručí. Naopak, dost možná po nich ještě přiberete. Pokud ale lepek vyměníte za pohanku, rýži v kombinaci s kvalitními živočišnými výrobky a dostatkem ovoce a zeleniny, jde na to správně. Nezapomeňte ale na pohyb, kromě pestré stravy byste se měli i denně hýbat. 

TIP: Škodí nám diety? Může každý jíst zdravě i s lepkem a laktózou? Speciality, doplňky ani dietní potraviny pro zdraví a štíhlost nepotřebujeme, říká dietoložka Margit Slimáková. Podívejte se na její DVTV video ze seriálu APEL.

Bezlepkový život

Jste jeden z těch, co opravdu trpí celiakií? Jak říká gastroentolog Milan Lukáš ´Jediným řešením je celoživotní dieta´. Existuje ale spousta alternativ, které i z bezlepkové stravy dokážou udělat poměrně příjemný životní styl. A to jak pro celiaky, tak pro ty, co se pro něj z nějakého důvodu dobrovolně rozhodli. Bez obav můžete konzumovat sójovou mouku, rýži, kukuřici a brambory. Nevhodná je třeba špalda.  Na co si ještě dát pozor?

Dopřávat si ale můžete dostatek semínek a ořechů. Obecná rada zní – zaměřte se na potraviny, ve kterých lepek v principu vůbec nefiguruje a vyhněte se průmyslově zpracovaným náhražkám. 

A pokud si nevíte rady, neváhejte oslovit nutričního odborníka, který vám se skladbou vhodné dietní stravy velmi rád pomůže.

TIP: Umění poradit. Proč jsou poradci důležití, a jaký mají vliv na výsledek vašeho hubnutí.