Co dělat, když v keto zhřešíte. Není třeba nic vzdávat, začněte znovu a lépe.

OK. Je to tady, zhřešili jste. Ať už šlo o vaše narozeniny, neplánovanou happy hour v baru nebo zkrátka jen špatný den, vylepšený hranolkami s tatarkou, porušili jste dietu. Nejste v tom sami, stává se to i těm lepším z nás. Takže… hlavně klid. Není to konec světa. Jak moc to ale ovlivní stav ketózy a kdy se do něj zpátky dostanete? 

Návrat do normálu

Záleží na spoustě věcí. Každý jsme jiný a naše těla reagují odlišně. Od samotného čím jste zhřešili, kolik toho bylo, kolikrát se tak stalo, jestli to stále trvá nebo je tu snaha dostat se zpátky, až po konkrétní stav ketózy vašeho těla a v neposlední řadě také na vaší tělesné aktivitě. Ale buďte v klidu, hubnoucí proces se nikdy neztratí. Pokud jste měli dobře nastartováno nebo jste už přímo fungovali v ketóze, vrátíte se do ní maximálně do tří dnů.

Nic není zadarmo, i návrat do ketózy chce trpělivost a trochu disciplíny. Když se ale budete řídit několika osvědčenými tipy, vše půjde rychleji. Jak tedy celý proces urychlit?

Zařaďte zpátečku

Zaprvé, držte se zpátky. Konzumace většího množství cukrů většinou nastartuje začarovaný kruh, ve kterém vás zdánlivě zachrání jen.. Ještě více cukrů. Návrat k dietnímu plánu tedy znamená i velký boj s chutí na sladké. Je to normální. A pokud jste již nějakou dobu v ketóze fungovali, počítejte znovu s keto chřipkou (o téhle dietní chřipce a jejích příznacích si povíme jindy). 

TIP: Možná vám slovo dieta prostě nevyhovuje. Vyzkoušejte intuitivní stravování, neboli dietu, která vás naučí milovat jídlo zdravě.

Nedělejte další chybu

Zní to jako samozřejmost, ale hřešit znovu a znovu znamená jen další zabřednutí do jojo kolotoče, a o to těžší návrat ketózy. Nenechte se rozhodit a pokračujte ve svém obvyklém jídelníčku. Na proteinové dietě je to menu plné proteinů, zdravých tuků a malé množství cukrů. V moment porušení stavu ketózy je zkrátka zásadní pečlivě si pohlídat, co jíte. 

Mějte na paměti, že nic netrvá věčně. Abyste opět nesáhli po nevhodném jídle, při velké chuti na sladké si dejte třeba proteinovou tyčinku. Nejen že uspokojí vaše chutě, ale zároveň znovu nešlápnete vedle. 

Přerušovaný půst

Pokud máte za sebou dietní prohřešek či dokonce hned několik, zkuste nasadit přerušovaný půst. Půst, neboli přesně dodržovaná doba bez jídla a následné jezení v přesně stanovený čas vám pomůže tělo nastartovat. Jednoduše, fungovat na vlastní tuk a vrátit se do ketózy. 

TIP: Přečtěte si více o intermittent fasting a proč je dobré se postit. Anebo si poslechněte zajímavý podcast, například ten s výživovou specialistkou Margit Slimákovou. 

Jak už bylo řečeno, doba nápravy dietní chyby je velmi individuální. Jedno je ale jisté vždy. Mějte se rádi a netrapte své tělo výčitkami. Jedna chyba dietu nezruinuje. Naskočte zpátky do režimu a ketóza se vrátí.