Intermittent fasting. Proč je dobré se postit.

Starost o chudé a hlavně příprava na nejdůležitější křesťanské svátky v roce. Tak prožívali naši předkové postní období, které začíná 26. února. Posledních pár let je ale půst známý spíše jako trendy dieta. Anebo styl stravování, při kterém se nepočítají kalorie, ale hodiny. Stojí za vyzkoušení?

Když nejde o kalorie, ale o čas

Přerušovaný půst, někdy také metoda IF (z anglického „intermittent fasting“), stojí na pravidelném rozložení denní stravy do přesných časových úseků. Střídají se přitom fáze, kdy jíme, s fázemi hladovění. Díky tomu snáze zkrotíte hladinu cukru v krvi.  

TIP: Nemám na dietu čas. Proč na úpravu stravy nepotřebujete nový kalendář. 

Jak to funguje?

Kdykoliv se najíte, začne pracovat slinivka. Ta vylučuje hormon inzulin, který zajišťuje, aby se cukr z potravy dostal k buňkám našeho těla. Tam se spaluje na energii nebo přeměňuje na tuky. Čím častěji tedy jíme, tím se naše hladina inzulinu na cukr zvyká a nereaguje. Ten se pak hromadí v krvi, a tím poškozuje nejen cévy, ale také zvyšuje riziko nadváhy nebo cukrovky.

TIP: Půst a odborníci. Opravdu potřebuje organismus strádat? Podívejte se na videa, co si o přerušovaném půstu myslí nutriční specialisté Petr Havlíček nebo Margit Slimáková. 

K čemu je to dobré?

Snížení hladiny cukru v krvi. Díky přerušovanému půstu se citlivost buněk na inzulin opětovně zvýší. A nejen to. Jeho zásluhou je i celkové zrychlení metabolismu, zpomalení stárnutí buněk a nižší riziko kardiovaskulárních onemocnění.

Inzulinové okno: 16/8 a 14/10

Nejde o složitou matematiku. Ve zkratce jde o to, abyste jedli v určitém časovém okně a zbytek dne drželi půst. Existují různé typy půstu.

Pro muže se doporučuje 16/8 – 16 hodin se postíte a 8 hodin jíte, zatímco pro ženy je vhodnější vhodnější je 14/10, tedy 14 hodin půst a 10 hodin jídla. Délku jednotlivých oken, jejich načasování i počet jídel v rámci dne si můžete určit sami. 

TIP: Pokud byste rádi začali s přerušovaným půstem a nevíte si rady, zapojte se do FB skupiny, jako třeba Delay, Don’t Deny: Intermittent Fasting Support. 

Přerušovaný půst není dieta

Jezte tak, jak jste zvyklí. Půst si totiž rozumí s jakýmkoliv výživovým směrem nebo terapeutickou stravou. Ať už tedy dodržujete nízkosacharidovou, paleo, bezlepkovou či vegetariánskou stravu, můžete se postit.

Nezapomeňte ale, že pro dobrý výsledek by ale strava měla být zdravá a vyvážená. 

TIP: Ačkoliv je půst dobrou metodou, jak zhubnout, není pro každého. Nevhodný je nejen v těhotenství a při kojení, ale také u dětí ve vývoji nebo starších lidí. Zejména v kombinaci se speciální stravou, jako je proteinová dieta, vše raději zkonzultujte s odborníkem

Jak často se postit

Rozhodnutí je taktéž na vás. Mějte ale na paměti, že tento systém můžete zařadit během celého roku, udržovat jej dlouhodobě může být náročné. Většině lidí tak vyhovuje občasný přerušovaný půst. Stačí se tak postit jednou týdně nebo měsíčně.  

TIP: Půst vás neoslovil? Zkuste intuitivní stravování. Dietu, která vás naučí milovat jídlo zdravě.

Důležitá poznámka

Půst, v jakékoliv podobě, může být zatížením pro váš organismus. Nehodí se, pokud trpíte některými nemocemi. S ohledem na výše uvedenou zmínku o inzulínu a cukru v krvi může být (například) zásadně nebezpečný pro diabetiky. Než se do této metody hubnutí pustíte, zkuste její použití konzultovat s odborníky.