Chutě a hlad. 5 tipů jak je správně rozpoznat, neporušit dietu a zhubnout

Znáte to. Jste jen chvíli po obědě a neodbytná chuť na něco sladkého je tu. Nudíte se v práci a ty chipsy jsou tak lákavé. Je to normální? Pokud jste jedno jídlo vynechali nebo držíte nezdravé diety, pak je to přímo logické. Když vás ale plíživý pocit hladu provází celý den, zřejmě děláte něco špatně. Není totiž hlad jako hlad. Prozkoumejte ho. Brzy si sami určíte, kdy je čas si něco dát a kdy se jen tak nudíte.

1. Jak odměřit hlad: Škálujte ho

Všechno nebo nic? Hlad není černobílý, vždy je na nějakém stupni. Otázkou je, kde se zrovna nachází ten váš. Naučte se s ním pracovat – cítíte jen malé záchvěvy, je potřeba doplnit energii nebo vám zcela nepokrytě kručí v žaludku? Dobře si zapamatujte, co cítíte. A hlavně, nikdy nečekejte, až se ozve vlčí hlad. Nejenže tak vašemu tělu připravíte velký stres, ale pravděpodobně se přejíte. 

2. Když hlad bolí: Poslouchejte svoje tělo

Typické pobolívání kolem žaludku a kručení v břiše jsou jasnými signály. Způsob, jakým tělo naznačuje vašemu mozku, že je čas se najíst. Energie z posledního jídla už byla spotřebována, a tak jde do tuhého. Respektive do uloženého, tělo si totiž bere sílu z vašich tukových zásob. Pokud se tedy právě snažíte zhubnout, počkejte si na tyto signály a teprve pak se najezte. 

TIP: Dieta a sladké. Proč není třeba vzdát se své oblíbené chutě.

3. Okořeňte hladem svoje chutě

Že hlad je nejlepší kuchař, jste už asi slyšeli. Ale zároveň je i tím nejlepším kořením? Jakmile se totiž vyčerpá poslední zbytek energie z předchozího jídla, vaše chuťové buňky budou jako na trní. Využijte toho a počkejte si na opravdu zdravý hlad. Díky zvýšené citlivosti si jídlo maximálně užijete. 

4. Odveďte pozornost

Pokud si s návaly hladu nevíte rady, nevzdávejte to hned napoprvé. Nepříjemné pocity přebijete jakoukoliv krátkou aktivitou. Mrkněte na emaily nebo napište kamarádce. Tělo si zatím vezme energii z uložených tukových zásob a příznaky samy odejdou. Až budete mít opravdový hlad, poznáte to. 

5. Nejen strach má velké oči

I s mírnými pocity hladu na vás padá úzkost? Je to úplně normální. Většina z nás se tak raději nají, jen aby se strachu zbavili. Chyba, všechno je to v hlavě. Pokud byste tedy chtěli zabojovat, vyzkoušejte jednoduchou techniku. Zhluboka dýchejte, počítejte do pěti a s výdechem ústy potichu vypusťte i slovíčko ´relax´. Zklidníte tak nejen svoji mysl, ale zároveň i hlad. 

TIP: Bez kručení v břiše. Proč do efektivního hubnutí nepatří hlad.

6. Protáhněte tělo

Když vás honí mlsná a nezvladatelné chutě, nepropadejte panice. Stačí se totiž zlehka protáhnout a hladina cukru se zklidní během chvilky. A jaké cviky zvolit? Nejlepších výsledků dosáhnete i s mírnou aktivitou, jakou je třeba chůze, pohodový jogging nebo rekreační plavání. A pokud je vaše tělo v dobré kondici, ideální je HIIT neboli intervalový trénink