Intuitivní stravování. Dieta, která vás naučí milovat jídlo zdravě.

Neustálé vymýšlení roztodivných diet a nových způsobů hubnutí jako by bylo symbolem dnešní doby. Tzv. intuitivní stravování se ale vymyká. Zatímco většina „hubnoucích programů“ učí lidi, jak se různými způsoby omezovat, tenhle způsob vás vrátí ke kořenům. Totiž být díky jídlu nejen zdravější, ale hlavně šťastnější. Prostě se ho nebát.

Nechte se vést intuicí

Ať už jsou to cukry, tuky nebo omezení jídla úplně (populární intermittent fasting – přerušovaný půst), klasické diety vás budou vždycky v něčem omezovat.  Nový přístup v podobě intuitivního stravování jde ale proti všem zavedeným pravidlům, která jsou považována za základ úspěchu.  Zapomeňte tedy na omezující diety a naučte se naslouchat vlastnímu tělu. 

Nejlepší dieta = žádná dieta

Podstatou intuitivního stravování je ignorování všech pravidel pojících se k hubnutí a zdravému životnímu stylu. V praxi to znamená, že stačí poslouchat své přirozené chuťové touhy. Ve zkratce, jíst to, co chcete a kdy chcete. Ačkoliv se může zdát, že při takovém přístupu vaše váha ještě vyletí, ve výsledku je opak pravdou. Jako důkaz existuje již mnoho vědeckých argumentů nebo knih, ale hlavně reálné příklady v podobě instagramových influencerů.

TIP: Pravděpodobně nejznámější tváří přístupu, respektujícího „pocity a mluvu“ vašeho těla, je Stephanie Buttermore. Fitnesska s titulem PhDr., která se po letech skvělé sportovní formy rozhodla pustit uzdu svému tělu a dát tělu vše, o co si řekne. Její fascinující více než roční cestu All in (tedy něco jako “sněz, co vidíš”) sledovaly a sledují dál miliony followers na Instagramu a YouTube. Ačkoliv se jedná o extrémní přístup, který nemusí fungovat na každého, stojí za zhlédnutí. 

Proč (ne)jsme to, co jíme 

Drtivá většina lidí, kteří zhubli díky pochybným dietám, do pěti let shozená kila znovu nabere. Paradoxem je i to, že ačkoliv stále více lidí se v jídle různými způsoby omezuje, indexy tělesné hmotnosti rostou a míra obezity stoupá. Nemluvě o tom, že některé diety jsou značným zdravotním rizikem. Nejenže někteří mohou sklouznout do nebezpečného extrému omezování přísunu důležitých živin, ale dostanou vás až na hranu ortorexie, posedlosti “zdravým jídlem”.

PRODUKT: Pokud máte chuť na čokoládu, dejte si ji. Jeden kousek denně vaši postavu neohrozí a nestane se vám, že po pár dnech odpírání sníte dvě najednou.  A přečtěte si i Dieta a sladké. Proč není třeba vzdát se své oblíbené chutě.

Odvažte se vychutnat si jídlo

Nic proti barevným smoothie bowls, kokosovým jogurtům s chia semínky a avokádu, ale ruku na srdce. Trendy potraviny nejsou pro většinu lidí dlouhodobě udržitelné. Důvěřování vlastním instinktům zní jako šílený způsob, jak zcela ztratit kontrolu nad tím, co jíte. Přiznejte si ale, že kontrola nad jídlem kontroluje vás. Pokud si budete vědomí vnitřního pocitu hladu a sytosti, určíte si sami nejlíp, kdy a kolik toho sníte. Předejdete tak nárazovému přejídání a špatným jídelním návykům a zlepšíte si sebevědomí, optimismus a hlavně, pozitivní přístup k vlastnímu tělu. Dokud se nenaučíte vychutnat si jídlo naplno, nikdy k němu zdravý vztah nezískáte.  

TIP: Inspirativní tipy, recepty a denní postřehy na téma intuitivní stravování najdete u Izzi M, sympatické Švédky z Gothenburgu, která si prošla poruchou příjmu potravy. Nyní se věnuje nutričnímu poradenství. Instagram nebo YouTube stojí za sledování.