Výkyvy váhy. Proč jojo efekt není o druhu diety?

Jojo. Zábavná vzpomínka na dětská léta? Rozhodně. Když ale přijde na diety a hubnutí, úsměv vám rychle zmizí z tváře. Pokud jste taky tenhle nekonečný cyklus hubnutí a nabírání zažila, shodneme se, že není nic víc demotivujícího než frustrující skoky na váze. A bohužel, jojo se rádo vrací. V ohrožení jeho svůdného rytmu jsou hlavně věčné dietářky. 

Proč se děje

Všichni to známe. Rozhodneme se zhubnout, a taky to uděláme. Předsevzetí nám ale dlouho nevydrží a nadšení vyprchá. Protože větší změna už se neobejde bez trpělivosti a hlavně, pomalejšího váhového úbytku. S dietou tedy skončíme a váha je zpět. A co hůř, často ještě s pár kily navíc. Bludný kruh jojo efektu zkrátka vzniká všude tam, kde chybí výdrž. Problém ale může být i v typu diety, některé jsou jednoduše neudržitelné. Proto je zásadní rozhodnout se pro tu správnou.

TIP: Výběr diety je individuální, ale klíčové je rozhodnout se pro ni ve formě dlouhodobé změny. Pokud tedy vydržet, vyberte si takovou, která vám bude chutnat. Velký výběr a svobodu rozhodování nabízí proteinová dieta. Poraďte se, jestli se hodí i pro vás. 

Jak jojo cvičí s vaším tělem

Není to jen o vzhledu. Kromě estetického dopadu, body image a ztráty sebedůvěry v sebe sama s sebou jojo efekt nese i řadu dalších zdravotních problémů. Které to jsou? V prvé řadě počítejte se zvýšenou hladinou tuku v těle, jež pak může vést k srdečním onemocněním nebo vzniku cukrovky. Často se objevuje i trvalý pocit hladu, sklon k zánětům všeho druhu a hlavně, riziko vzniku obezity.

TIP: Poslechněte si zajímavý podcast Hubněte zdravě s Kateřinou Cajthamlovou, kde se o důsledcích jojo efektu dozvíte ještě víc. 

Potíže se zažíváním 

S jojo efektem se příliš nepřátelí ani váš trávicí systém. Správně fungující zažívání je důležitou součástí našeho zdraví a časté výkyvy váhy s ním mohou doslova zamávat. Během hubnutí a nabírání totiž přicházíte o tzv. dobré bakterie, které pozitivně ovlivňují celé trávení. Udělejte si zajímavý test, kolik toho o svém žaludku víte. 

Psychika a stres

Psychologické aspekty jojo dietění jsou individuální, jedno je ale jisté, rozhodně tělu neprospívají. Většina žen se cítí provinile a ztrácí cenné sebevědomí. Následkem pak mizí i motivace k dalšímu pokusům. Čím méně si věříme a stresujeme se, tím více kortizolu vylučujeme. Tento stresový hormon pak dává zelenou ukládání onoho těžce odstranitelného tuku. Správné hubnutí si vlastně sami bojkotujeme. 

TIP: Dívat se na svět z lepší stránky. Jak pozitivní myšlení ovlivňuje vaši postavu.

Jak vrátit jojo do dětství

Vystoupit z bludného kruhu hubnutí a přibírání není jednoduché. V životě se děje spousta věcí a snižování váhy často není prioritou. To je v pořádku. Začít můžete už jen tím, že si svůj problém uvědomíte. Zamyslete se, kde se stala chyba a co je vaší slabinou. V čem je ten váš zádrhel?A pokud patříte mezi chronické dietářky, zaměřte se přímo na podstatu problému. A pokud už si nevěříte, přizvěte si na pomoc odborníka.

Změňte svůj životní styl

Začněte s úpravami pozvolna a soustřeďte se na svoje slabiny a  Představte si změnu, kterou chcete projít a změňte úhel pohledu. Ve zkratce, začněte sledováním pokroku, ne cíle. Jen tak konečně joju odstřihnete provázek.