Dlouhá historie. Zjistěte, proč je proteinová dieta stará jako lidstvo samo

Jennifer Aniston, Kim Kardashian, Mick Jagger, Gwyneth Paltrow, Madonna nebo Megan Fox. Všechny tyhle celebrity si za ní pevně stojí. Co je na ketu tak uchvátilo? Ketodieta, ketonová, proteinová, ketogenní, bílkovinná, bílkovinová neboli proteinová dieta je způsob hubnutí pomocí speciální stravy. Funguje na jednoduchém principu ketózy, kdy vaše tělo jede na vlastní tuk, a metabolismus tak odbourává jeho zásoby mnohem rychleji.

Vznikla před více než 50 lety a za jejího otce je považován George L. Blackburn, uznávaný harvardský profesor  Historie diet na bázi sníženého množství sacharidů a omezeným množstvím cukrů ale sahá mnohem, mnohem hlouběji. První zmínky o speciální stravě bohaté na maso, tzv. olympijské dietě, pochází už z doby antických her. Řečtí atleti si ji dopřávali už zhruba v 7. století před Kristem. Později, v industriálním věku 19. století, přinesl technický pokrok i nové diety. V roce 1863 tak přichází ke slovu William Banting, známý jako otec nízkosacharidové diety. Ten svým „Dopisem veřejnosti o korpulentnosti“ představil tuto dietu všem dámám toužícím po štíhlé postavě.

K přelomové události došlo v roce 1921. Keto dieta se totiž nevědomky předepisovala jako speciální strava dětem s epilepsií. Ukázalo se, že kde nezabírá léčba, zabírá změna jídelníčku – hodně tuků, velmi malé množství sacharidů a tak akorát bílkovin. Až později se přišlo na to, vedle zlepšení zdravotního stavu došlo také ke snížení váhy. A nová dieta, která je populární dodnes, byla na světě. 

Od 30. do 70. let minulého století se s nízkosacharidovými dietami doslova roztrhl pytel, ale velká většina z nich je nyní poněkud k pousmání. Tak například ta inuitská doporučovala stravovat se podle eskymáků, alkalická zase nabádala ke konzumaci alkoholu. A přiznejte se, kdo z vás nevyzkoušel tu sedmidenní polévkovou, jež se v 80. letech stala přímo legendární i pod jinými názvy. Dietu letušek, či modelek si vyzkoušelo nemálo zoufalých žen. 

To Stillmanova dieta na to šla jinak,  doporučovala 6 malých proteinových jídel denně, a to už byl jen malý krůček k revoluci v hubnutí. Rok 1972 je datem, kdy se světu poprvé představila dieta profesora Atkinse. Ta se v obměněné verzi znovu objevila v 90. letech a je populární dodnes, i když její úspěšnost je stále diskutabilní. V souvislosti s ní vznikla i tzv. dieta z pravěku, která se jak již název napovídá poukazovala na návrat ke kořenům, tedy stravovat se jako pračlověk. Taková strava obsahovala hlavně konzumací masa, mořských plodů a naopak téměř žádné sacharidy, sůl, ani cukr.

A zdá se, že cukry upadly v nemilost už napořád. Začalo to zónovou dietou, která doporučovala snížit jejich podíl na denním příjmu jen na 40 procent, zatímco téma pravěké, tzv. paleo diety se znovu otevřelo v roce 2002. Tak schválně, kdo si prošel bláznivou konzumací vajec s vejci a snědl rekordní množství avokád? Nehlaste se všichni. Definitivní konec všem sladkostem pak nastal v roce 2014, kdy se objevilo hned několik cukr-free-detox programů. V posledních letech se opět skloňuje keto a proteinová dieta ve všech pádech.

Co si tedy z toho vybrat? Která z výše uvedených diet je ta nej? A funguje vůbec nějaká? Ať už se jedná o jakoukoliv dietu, stačí použít zdravý selský rozum. Každý jsme originál. Ta správná pro vás nemusí být sedět vaší kamarádce a naopak. Přestože má většina diet chatrné základy, některé pro vás fungovat mohou. Raději ale neexperimentujte a ponechte její výběr odborníkům. Pokud pro nějakou rozhodnete, nezapomeňte na dostatek ověřených informací a konzultaci svého zdravotního stavu. Štíhlá postava a zdravé tělo vám budou tou nejlepší odměnou.