Dieta není pro mě. Proč je zdravotní stav často jen výmluvou

Říká se, že kdo je nemocný, je nevinný. Presumpci neviny si ale v tomto případě mnohé z nás špatně vykládají, a nenápadně ji tak vztáhnou i na své hubnutí. Nebo spíš pokusy o ně. Je známá věc, že ne každá dieta či kompletní změna stravy stojí na odborném základu a jejím průběhem můžete svému tělu škodit. Kdy jsou ale výmluvy oprávněné a kdy jen hledáte důvody, proč se vám nechce do změny? Odpověď není jednoznačná. 

Pro i proti na reálném příkladu proteinové diety

Na první pohled je v tomto směru zcela bezpečná. Platí ovšem, že tento způsob snížení váhy pomocí nízkosacharidové stravy se hodí pro zdravé jedince, kteří se nesnaží zbavit velkého množství kilogramů opakovaně.  Tedy ve zkratce, pokud se ke změně rozhodnete ve chvíli, kdy je vaše tělo kromě pár kil navíc a negativního pohledu na sebe samé zdravotně v pořádku. K tomu vám pomůže nejen vlastní pocit a zkušenosti, konzultace s odborníkem vám dá stoprocentní jistotu. Vrhnout do hubnutí ve třech fázích se tak můžete třeba hned.

Co když ale máte pocit, že je něco špatně, a vlastní tělo vám tak brání v úspěšném startu. I to se může stát. Ačkoliv je proteinová dieta v teoreticky bezpečná, existují kontraindikace, kdy se nehodí, či je přímo zakázaná. Jaké to jsou? Pokud jste těhotná nebo zrovna kojíte, hubnutí byste měla odložit a zaměřit se na pestrou stravu, spolu s aktivním pohybem na základě vlastního pocitu a aktuálního stavu. Stejně tak zpozorněte, pokud bojujete s diabetes, žlučníkovými kameny, onemocněním jater, ledvin, srdce nebo poruchou metabolismu či krevního srážení (zejména pokud užíváte léky s warfarinem).

Ani v případě vašich dětí se proteinová dieta nedoporučuje, je určena pouze pro vás dospělé. Důležitý je i alergický profil. Přestože jsou veškerá jídla vysoké kvality, alergie na některou složku toho či onoho dietního přípravku se může objevit. V neposlední řadě se pak také zamyslete nad stavem své mysli. Závažná psychiatrická onemocnění, a to hlavně poruchy příjmu potravy, jsou oprávněným důvodem, proč své hubnutí přehodnotit. Pozitivní přístup k jídlu a sobě samé jsou ideální cílem, na který byste se měla soustředit jako první.

Všechno jde, když se chce

Ani výše uvedené komplikace ale v úspěšném startu bránit nemusí. Každý jsme originál a ne vše, co se týká druhého, se dá stoprocentně aplikovat na vás. Vysoká nadváha nebo jiné závažné onemocnění jsou tedy omezení, se kterými se dá pracovat. Než vás tedy napadne další výmluva, zkuste ji probrat na individuální konzultaci. Jak se říká, je to v hlavě. Používejte svůj selský rozum a vyhnete se tak nepříjemným komplikacím, které vás mohou od dalšího hubnutí a tedy i lepší postavy nadlouho odradit. A to je škoda, protože dobrý pocit ze sebe za to stojí.

Pokud jste na pochybách, platí dvojnásob, že (nejen) proteinová dieta by měla probíhat pod odborným dohledem lékaře. Ten vás na cestě ke štíhlejší postavě pečlivě pohlídá.